EVS promotie - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu EVS promotie - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

EVS promotie

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

20 Juni 2013 | Spanje, Ourense

Woensdag 19 juni. Voor de 3de keer houden Florence en ik een presentatie over wat EVS is en over onze ervaringen. We zijn gevraagd om deze presentaties te verzorgen. Ze vormen een onderdeel van een ander gesubsidieerd initiatief dat onder het progamma ‘Youth in Action’ valt. Het programma onderdeel heet ‘Jeugd Initiatief’.

Lucas, een vrijwilliger die al eerder voor Amigos da Terra heeft gewerkt en zijn beste vriend Martin die nu zijn stage bij ons doet hebben een project opgezet: ‘Project CEUS’ (Caminando Hacia Una Europa Sostenible/Wandelen naar een duurzaam Europa). Ze financieren hun project via het ‘Jeugd Initiatief’ programma van de EU. Een van de verplichtingen binnen dit programma is dat er over EVS en een jeugdorganisatie zoals Amigos da Terra wordt verteld.

Het eerste deel van dit project bestaat uit een 3-tal interactieve workshops. Interactief in de zin dat het de bedoeling is dat er niet alleen geluisterd wordt naar de presentatie, maar dat er ook vragen worden gesteld en een discussie kan ontstaan. Deel twee en drie, vrijwilligerswerk en een bezoek met gids in het hoogveengebied ‘Puzo do Lago’ vinden later dit jaar plaats.

Florence heeft de powerpoint voor onze presentatie gemaakt. Ze heeft een deel van mijn eerdere presentatie die ik heb gebruikt tijdens mijn eerste eigen workshop/debat (zie blog Persoonlijk project) gekopieerd, maar ook een saaier stuk over de EU toegevoegd. Bij het bekijken bedenk ik me dat Florence duidelijk meer woordenschat heeft dan mij. Al kan het ook zijn dat ze informatie van websites heeft gehaald. ;-) Ik ga zeker weten struikelen over sommige woorden zoals ‘ciudadanía’ (=burgerschap) en ‘tolerancía’ (=tolerantie). Om de een of andere reden komen woorden met meer dan 3 lettergrepen er niet vloeiend uit, dan moet ik altijd nadenken.

Voor de eerste presentatie hebben we beiden zenuwen. Hoe zal het gaan? Wanneer ik vertel dat ik voordat ik naar Spanje kwam maar een beetje Spaans sprak, hoor ik bewonderend gemompel. Dat doet me erg goed!
Elke keer als ik tegen iemand zeg dat ik pas een paar maanden Spaans spreek, wordt er dezelfde vergelijking gemaakt: ‘Als ik Nederlands zou moeten leren, kan ik dat niet in 10 maanden’. En iedere keer is mijn reactie hetzelfde: ‘Ja, maar dat is geen vergelijking, Nederlands leren is veel moeilijker!’

De tweede keer presenteren gaat beter. Het verhaal zit beter in mijn hoofd, ik heb minder zenuwen en het belangrijkste: ik praat ‘buiten de powerpoint’, ik voeg dingen toe die ik op het moment zelf bedenk. Dat laatste vind ik best knap van mezelf. Ook al is EVS geen moeilijk onderwerp om over te vertellen en is het je eigen ervaring (dat praat sowieso makkelijker), toch lukt het me iets uitgebreider te vertellen. Grappig detail: na afloop vraagt een meid waarom ik naar Spanje ben gegaan, in Nederland is het qua milieu educatie toch veel beter geregeld?

Bij de laatste keer hebben we er nog weinig zin in. Niet alleen wij: de muis om de presentatie te bedienen stopt ermee. Dan maar handmatig de presentatie bedienen voor het selecte groepje (5) dat gekomen is. Ik heb nog een blonde actie met die muis en tijdens het presenteren struikel ik regelmatig over mijn woorden. Maar ach, ik kan er gelukkig wel (achteraf) om lachen!

Ik heb er weer een (promotie)avontuur erbij!

P.S. De video die Florence en ik over onze EVS-ervaring hebben gemaakt bevindt zich in de montage fase. Nog even geduld!

  • 20 Juni 2013 - 16:37

    Heger:

    Knap hoor! En goed dat je er achteraf om kan lachen toen het wat minder ging. Dat is de beste manier om ermee om te gaan.

    Liefs uit het benauwde Rotterdam!

  • 20 Juni 2013 - 17:20

    Marian:

    Helemaal eens met bovenstaande post. Knap!

    Liefs uit het benauwde Budel-Dorplein!

  • 21 Juni 2013 - 07:23

    Esther:

    Mooie ervaring erbij. Door Al die presentaties die je inmiddels hebt gegegen heb je jezelf goed ontwikkeld, denk ik!
    En nu is het einde bijna in zicht, toch snel gegaan.
    Liefs, Esther

  • 23 Juni 2013 - 22:26

    Suus:

    Je blijft maar complimenten krijgen over je taal, knap Ingrid! Ik bewonderde dat ook heel erg toen ik in maart bij je was... voor mij gevoel ging t je allemaal heel gemakkelijk af..zo kwam het iig over en dat is zeker iets om trots op te zijn.

    Grappig om te lezen dat dat spaanse meisje weet dat in Nederland mbt wetgeving en milieu het allemaal beter geregeld is en wetten hier nagestreefd en gecontroleerd worden.

    Dikke kus!! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 31147

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: