Internationale Dag van het Milieu - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Internationale Dag van het Milieu - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Internationale Dag van het Milieu

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

07 Juni 2013 | Spanje, Ourense

Woensdag 5 juni. Internationale 'Dag van het Milieu'. Amigos da Terra organiseert op deze dag 2 activiteiten: overdag (van 11 tot 20h) een markt met lokale, ecologische producten en s'avonds een actie tegen de bouw van een hogesnelheidstrein door Galicië.

Amigos da Terra heeft 10 producenten voor de markt uitgenodigd: er wordt ecologische melk, eieren, jam, champignons (die hier veel worden gegeten) verkocht. Deze markt wordt georganiseerd om mensen te stimuleren lokale en ecologische producten te eten. Het thema van de Internationale 'Dag van het Milieu' is dit jaar namelijk “Denk, Eet, Spaar”. Er wordt aandacht gevraagd voor het vele voedsel dat er in landen wordt weggegooid, terwijl er in andere delen van de wereld honger
wordt geleden.
Ook is er een tafel met informatie over hoe je het water- en energiegebruik in je huis kunt verminderen. De gemeente Ourense gaat in oktober van start met een campagne. Families kunnen zich inschrijven om te leren hoe ze in hun eigen huis het water- en energiegebruik kunnen verminderen.
Er zijn ook 3 consumentengroepen aanwezig. Deze groepen hebben een samenwerkingsverband met producenten van (ecologisch) voedsel. Anita (mijn lerares Spaans en lid van Scouting in Ourense) koopt ook via dit systeem haar voedsel.

Voor de tafel van Amigos da Terra hebben Martin (stagiair) en ik een heleboel biologische zaden in potten gedaan en van stickers voorzien. We organiseren namelijk een ruilsysteem (=troco de sementes). De bezoekers van de markt nemen hun eigen zaden mee en kunnen die ruilen tegen die van ons. s'Morgens en s'middags komen er een heleboel mensen op de markt af. Helaas hebben maar enkele mensen hun zaden mee. De mensen vragen wel geinteresseerd wat het doel is van al die potten met zaden. Er liggen ook folders ter inzage op de tafel over GMO voedsel en biologische landbouw. Wat me irriteert is dat mensen altijd op zoek zijn naar dingen die ze mee kunnen nemen naar huis. Meestal belanden die artikelen dan in de prullenbak zonder te zijn gelezen. Aangezien wij geen pennen of andere interessante artikelen hebben, moet ik steeds herhalen dat de folders die er liggen
alleen ter inzage zijn. Het papiertje dat ik heb geschreven met 'alleen ter inzage' wordt namelijk genegeerd.
Een interessante folder die wél mee naar huis kan worden genomen delen we uit: een kalender met fruit en groentensoorten in Galicië en het seizoen dat je ze het beste kunt kopen. Ook staan er de contactgegevens van de deelnemers aan de markt op. Een erg handig instrument om te stimuleren dat mensen meer lokaal voedsel consumeren.

s'Avonds organiseert Amigos da Terra, als onderdeel van het 'Plataforma Rios Limpios' (=Platform Schone Rivieren) een ludieke actie: ze vragen aandacht voor de gevolgen van de ontwikkeling van een hogesnelheidstrein naar Madrid. (zie ook blog: Jaarvergadering Amigos da Terra)

Op het centrale plein van Ourense wordt met struiken, bloemen, bomen en karton Galicië nagebouwd. Ook de slogan 'El tren si, mais no así' (=De trein ja, maar niet zo) wordt met bloemen op de grond geschreven. We verkopen buttons met de slogan en het logo (=een trein die een bos verwoest). Met hulp van de toeschouwers bouwen we op de aangegeven plekken Galicië op. Er wordt een manifest en een gedicht over Galicië voorgelezen. Even later komt de trein (gesymboliseerd door een aantal kratten) het plein op rijden en verwoest het hele landschap van Galicië. Ze laat daarbij heel veel rotzooi achter. Ik neem deel aan de actie door net als onder andere Maria, Dorrio en Edu de rotzooi die de trein achterlaat weg te vegen. Dit is in overeenstemming met de werkelijkheid, want voor de bouw van het spoor moeten er tunnels door bergen worden gegraven wat veel afval geeft. Wanneer de trein op station Ourense arriveert, komt de minister van Ontwikkeling de nieuwe trein 'inzegenen' en de bouwers van het spoor betalen. Als afsluiting rijdt de trein langs een aantal foto's met teksten. Dit is een expositie over de bouw van de hogesnelheidslijn. Florence heeft samen met een andere persoon de teksten geschreven. Ze neemt deel aan de bijeenkomsten die Plataforma Rios Limpios en Amigos da Terra organiseren omtrent dit thema. De fotoexpositie zal de komende tijd te zien zijn in verschillende winkels in Ourense. Als laatste neemt een inwoner van Porto het woord. Porto is een van de getroffen dorpen door de komst van de trein.

De actie vind ik indrukwekkend en uniek. Het is niet de normale gang van zaken dat er in Galicië een dergelijke actie wordt georganiseerd. Bovendien is deze actie voor alle lagen van de bevolking te begrijpen. De datum voor de actie is ook goed gekozen: op de internationale 'Dag van het Milieu'.

Voor foto's van deze dag, bekijk de volgende links:
De biologische markt:
Actie tegen de trein:
Expositie over de bouw van de trein:

Nog een kritische voetnoot:
Het belachelijke aan het hele plan van de trein is dat volgens de cijfers van het ministerie van Ontwikkeling er op de drukste dag van de week 78 mensen gebruik zullen gaan maken van deze trein naar Madrid. Dan vraag ik me af: hoe rendabel kan zo'n nieuwe trein dan zijn? Als er maar zo weinig mensen van gebruik gaan maken en de bouw heel veel nadelige gevolgen heeft voor het landschap en de inwoners van Galicië. Ik lees ook in de krant dat er 48 stations van de huidige trein worden geschrapt: in de dorpen zal niet meer worden gestopt.

Een actie als deze tegen de komst van een spoorlijn is geen dagelijkse kost voor de inwoners van Galicië. Amigos da Terra en het platform namen het initiatief tegen de komst van de trein (op de huidige manier) te zijn. Als het aan de inwoners van Galicië had gelegen, zou er geen enkel protest zijn. Ik heb, met mijn studie Planologie en gewend aan de Nederlandse manier van protesteren tegen ingrepen in het landschap, hierover een artikel geschreven dat gepubliceerd gaat worden op de website van Amigos da Terra. Ik ga het ook op mijn blog publiceren.

P.S. Aan de blogs 'Aan de kust' en 'De week van...' heb ik foto's toegevoegd.

P.P.S. We staan in de krant met onze actie van de hogesnelheidstrein: http://www.farodevigo.es/portada-ourense/2013/06/06/inauguracion-ficticia-ave-critica-danos/823785.html

• 08 Juni 2013 - 09:54

Oskar:

In Nederland hebben we nog wat 'hoge snelheidstreinen' over. Misschien kunnen we die verpatsen aan Spanje. Ze zijn muisstil en verbruiken geen energie. Een spoor hoef je er ook niet voor aan te leggen want rijden doen ze niet!