Examen Spaans - Reisverslag uit Vigo, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Examen Spaans - Reisverslag uit Vigo, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Examen Spaans

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

27 Mei 2013 | Spanje, Vigo

Vrijdag 24 maart. De dag van het examen. Ik moet er erg vroeg uit (5.45u), want het examen wordt afgenomen op de universiteit van Vigo. Tijdens het wachten op de bus (7u) al mijn eerste stressmoment: de meid die ik vraag of deze bus ook langs de campus komt, beweert stellig dat hij alleen naar Vigo gaat. Toch maar even vragen aan de buschauffeur: gelukkig, zoals ik al dacht, gaat deze vroege bus wél langs de campus. De volgende uitdaging dient zich aan: hoe weet ik bij welke halte ik moet uitstappen, de campus is immers groot. Ik vraag dit aan de chauffeur en een behulpzame reizigerster stelt voor dat ik naast haar kom zitten, ze zal mij zeggen wanneer ik uit moet stappen.

Een klein uurtje met half slapen later, kom ik bij het juiste gebouw aan: de taalfaculteit. Ik ben op tijd: heb nog ongeveer een uur om het gebouw en de zaal te zoeken, iets te eten en rustig wakker te worden.
Met 2 anderen doe ik examen B1. Eerst moet er gecontroleerd worden of mijn gegevens voor het diploma kloppen. Ze denken dat ik een ‘man’ ben, dus dat heb ik maar gauw laten corrigeren. ;-) Het examen bestaat uit 5 onderdelen:
1. lezen
2. schrijven
3. luisteren
4. grammatica en vocabulaire
5. spreken

Voor de eerste 4 onderdelen moet je van élk onderdeel minstens 70% goed hebben. Het spreekonderdeel wordt met ‘gehaald’ of ‘niet gehaald’ beoordeeld. Wanneer je aan beide voorwaarden voldoet, ontvang je het diploma.

Eerst het lezen onderdeel. Ik merk tot mijn verbazing dat ik heel erg gestresst ben, ik heb zelfs een ‘tic’ in mijn linkeroog. Ondanks dat ik weet dat ik zelf ervoor gekozen heb dit examen te doen, lukt het me niet de stress kwijt te raken.
De vragen zijn soms behoorlijk lastig. Gelukkig zijn er ook delen die ik makkelijk vind, dat geeft me weer een beetje moed!

Het eerste deel van de schrijfopdracht is het invullen van een formulier. Ik ben op zoek naar werk en moet gegevens invullen over mijn studieachtergrond, welk soort werk ik zoek en hoeveel ik wil verdienen. Hier begint het ‘verzinnen van een verhaal’ al: ik heb economie gestudeerd en zoek een baan als telefoniste bij een bank. Rose had me aangeraden altijd dingen op te schrijven die ik weet. Vandaar dus dat ik ineens goed ben in economie. (:P)
Bij de vrije schrijf opdracht kan ik kiezen uit twee opties: een tekst helemaal zelf schrijven of met begin en eindregels die je worden gegeven. Ik doe niet eens de moeite de laatste optie te bekijken, want ik geef de voorkeur aan de eerste. Ik moet een brief schrijven aan een of ander tijdschrift over mijn favoriete stad, wanneer er voor het eerst en laatst ben geweest, waarom ik de stad mijn favoriet is. Dat is gemakkelijk: Ourense natuurlijk! De stad waar ik al 9 maanden woon, daar kan ik gemakkelijk wat over schrijven. Deze opdracht gaat me dan ook gemakkelijk af, al heb ik achteraf al meteen een fout ontdekt: ik ben de datum vergeten op te schrijven.

Na een pauze mogen we beginnen aan het luisteronderdeel. Dit bestaat uit verschillende delen, langere en wat kortere. Een onderdeel bestaat uit vragen met 3 antwoordplaatjes. Een voorbeeld: ‘Wat doet Maria?’ ‘Strijken, de was ophangen of dweilen’. De meeste vragen zijn gemakkelijk, maar soms weet ik het echt niet: welk vervoermiddel kan een vertraging van 1 uur hebben? Door de tijdsdruk kan ik niet helder nadenken en weet ik niet of ik bus, trein of vliegtuig moet kiezen. Soms zijn er vragen die je met ‘waar’ of ‘niet waar’ moet beantwoorden. Er is een onderdeel met 3 vragen en een lang verhaal (in het Spaans met een Zuid-Amerikaans accent, sjonge das moeilijk te verstaan!) wat ik behoorlijk lastig vind: je moet heel snel vooraf de vragen bestuderen, de tekst 2 keer luisteren en dan snel beslissen welk antwoord het juist is.

Dan het grammatica en vocabulaire onderdeel. Dat bestaat ook uit verschillende delen. Eerst krijg je stellingen of vragen met 3 mogelijke antwoorden. Een voorbeeld: ‘Hoe wilt u het?’ ‘Zonder, gekort of met melk?’ Ze hebben het hier over koffie. Dit deel is gemakkelijk. Het tweede deel zijn 10 zinnen met verkeerde woorden. Je moet de goede woorden kiezen uit de lijst. Dat is gemakkelijk, want als je een woord niet weet, kom je er uiteindelijk wel uit. Je moet immers alle woorden 1x gebruiken. Het laatste onderdeel bestaat uit een interview met iemand met gaten in de tekst. Bij iedere lege plek zijn 3 mogelijkheden gegeven. Dit onderdeel is behoorlijk lastig, want het test je grammaticakennis.

Als allerlaatste is er dan nog het spreekonderdeel. Sjonge, wat was ik hier (ook weer) zenuwachtig voor!! Eerst mocht ik me 10 minuten voorbereiden voor 2 onderdelen. Ik moest blind een opdracht kiezen. In de eerste opdracht moest ik vertellen over wat ik de zaterdag en zondag had gedaan (ook weer hier: verzin iets wat ik weet, dat hoeft niet de waarheid te zijn). De tweede opdracht was een strip met 5 afbeeldingen. Ik moest vertellen wat het verhaal achter de strip was, wat de mensen deden, hoe ze zich voelden etc.
Tijdens het gesprek praatten we eerst over wat ik van Vigo vind (euh, zou ik mogen zeggen dat ik Vigo helemaal niet ken, maar meer weet over Ourense? Geen idee, ben bang dat ik de examinatoren dan ‘beledig’ dus verzin ik maar een antwoord. Dat er natuurlijk dan ook hakkelend uitkomt, want ik weet er niet genoeg van), over Galicië in het algemeen (daar weet ik wel een antwoord op: de zee, de bergen en het cultureel erfgoed. Die laatste vind ik erg goed gevonden van mezelf, wie weet waardeert ze dat antwoord wel hoog.) Er wordt nog gevraagd wat ik in Galicië doe (werken) en wanneer ik terug ga naar mijn land en wat ik daar dan ga doen (eind juni, werken). Mijn antwoorden zijn door de zenuwen erg kort, wat de lerares niet de gelegenheid geeft te testen of ik goed genoeg Spaans spreek.
De stripopdracht ging over mensen in een restaurant die verbaasd zijn over de hoge rekening. Wanneer bij de stripopdracht gevraagd wordt of ik een dergelijke situatie ook wel eens heb meegemaakt, denk ik terug aan onze vakantie in Tenerife.
Ik vind het bij dit onderdeel erg lastig om niet gewoon altijd de waarheid te vertellen (die neiging heb ik nu eenmaal van nature) en/of te weten of dat wel of niet is toegestaan.

Na 4 uur met pauze zit het examen er dan eindelijk op. Ik ben erg blij dat ik deze ervaring rijker ben. Ondanks dat ik straks misschien niet het diploma heb (dat gevoel overheerst namelijk nu) heb ik me wel ingezet voor een doel en er hard aan gewerkt. Het is fijn om te ontdekken dat het werken met een datum voor een doel voor mij werkt. En dat het voor mij ook werkt als de leerstof mij (in een bepaalde vorm) wordt aangeboden. Als ik zelf moet ploeteren, gooi ik er al snel het bijltje bij neer. ;-) Bovendien is de hele periode een oefening geweest in balans zoeken: niet me alleen richten op het examen, maar daarnaast gewoon genieten van alle andere dingen die ik hier doe. Ik hoop dat ik deze leerdoelen ook in Nederland straks ga gebruiken als ik iets nieuws wil leren.

P.S. De uitslag of ik het diploma heb gehaald kan nog wel 3 maanden duren. (Is dat nu Spaans of gewoon omdat het een instituut is?) Dankje voor de mensen die willen duimen, maar dan ben je nog wel een tijd zoet. :P

  • 27 Mei 2013 - 15:54

    Heger:

    Soms is het resultaat minder belangrijk dan wat je er voor jezelf mee bereikt hebt. Misschien wordt je examen niet beloond met een diploma, maar je hebt jezelf wel beloond voor al het harde werken. Je kan je nu prima redden in het Spaans en dat is misschien nog wel meer waard dan een diploma.

    Ik zal nog even blijven duimen voor je diploma. Wat mij betreft heb je hem dubbel en dwars verdiend!

    Liefs uit een steeds zonniger Rotterdam :)

  • 27 Mei 2013 - 17:03

    Marian:

    Zo... dat was wel even een lang examen zeg.
    Stoer dat je eraan mee hebt gedaan, dat al op de eerste plaats.

    Wat mij betreft heb je je diploma ook verdiend.
    Na het zien van jou op tv een tijdje geleden :-)

    Liefs uit een zonnig Dorplein!
    Mairan

  • 27 Mei 2013 - 17:52

    Marian(mams):

    Nou Ingrid, dat was geen kattepis dat examen van je,maar geweldig dat je er voor gegaan bent en het eindresultaat laat dan nog wel op zich wachten,maar hoe de uitslag dan ook is,jij krijgt van mij een dikke 10.
    Liefs mam

  • 27 Mei 2013 - 19:12

    Esther:

    Nou, dat was een hele belevenis; en wat een lang examen :) Ondanks je 'slechte' gevoel, hoop ik natuurlijk dat je het gaat halen!!! Een mooie ervaring rijker in ieder geval.

    Tot later,
    groetjes, Esther

  • 27 Mei 2013 - 22:00

    Maria:

    Inderdaad jouw dikke pluim heb je al binnen. Hoe dan ook. Een Nederlandse die in 9 maanden tijd even examen Spaans gaat doen in Spanje. Ga maar aanstaan. Hoeveel Nederlanders zouden er moeite mee hebben om goed door het examen Nederlands te komen? Jij hebt het geprobeerd en dat nemen ze je niet meer af.
    Groeten uit Twente

  • 28 Mei 2013 - 08:30

    Oskar:

    Iedereen is trots op je, ik natuurlijk ook! En mocht je het niet halen, dan heb ik alvast een kadootje voor je verjaardag... ;)

  • 28 Mei 2013 - 20:53

    Suus:

    hey zus!

    Das een ptitig examen als ik zo al die onderdelen lees, waarop ze testen. Tuurlijk is het niet erg als je de waarheid niet verteld of verdraaid als je maar gewoon een verhaal kunt vertellen en het lijkt alsof je de taal "moeiteloos" spreekt. Altijd een goed trucje ;) Valt zeker te proberen.

    Of jet het examen nu haalf of niet, je kutn zeker trots zijn dat je een examen gedaan hebt in een nieuwe voor jou vreemde taal!

    liefs en tot snel xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 31144

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: