Galicische letteren - Reisverslag uit Celanova, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Galicische letteren - Reisverslag uit Celanova, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Galicische letteren

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

27 Mei 2013 | Spanje, Celanova

Vrijdag 17 mei. Feestdag 'Las Letras Galegas' (=Galicische Letteren). Ik ga met Edu, Gabriel (partner Edu) en Salvatore (nieuwe Italiaanse vrijwilliger) naar het dorp Vilanova dos Infantes (gemeente Celanova). Salvatore en ik hebben het geluk dat we mee mogen in de auto van Gabriel, want het dorp is niet te bereiken met het openbaar vervoer.

Het feest is een cultuurhistorisch feest. Er is oude handelsnijverheid (o.a. manden en tinnen gieters) te zien. De dorpelingen lopen in klederdracht. Er zijn verschillende optredens met Galicische muziek en dans verspreid over het hele dorp. Ook gaan we nog even kijken bij een expositie over een bijzondere locatie met een circus. Later zien we circusartiesten die in optocht door de straten gaan. Dit circus ligt dichtbij Ourense. In dit ‘circusdorp’ worden wezen opgevangen en opgeleid tot circusartiesten. Ik ben hier niet geweest, maar ik ken wel het verhaal. Het weekend dat ik ziek was, vond er daar een festival met o.a. een optreden van Manu Chau plaats, vandaar.
Natuurlijk zijn er ook heel veel lekkere handgemaakte hapjes en drankjes. Ik koop nog een heerlijk stuk ambachtelijk chocoladetaart. In het midden van het dorp is een toren met een expositie over het ontstaan van het dorp, die we tegen een kleine vergoeding bezoeken.

Grappig om te zien hoe Galiciërs weten hoe ze moeten feesten: het hele dorp is in de ban van dit feest, van heide en ver komen de mensen. Leuk dat ik ook dit stukje Galicische cultuur heb mogen meemaken!

• 28 Mei 2013 - 20:55

Suus:

Een beetje ontspanning bij je avontuur hoort er ook bij he ;) xx