ILP - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu ILP - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

ILP

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

17 Mei 2013 | Spanje, Ourense

Dinsdag 14 mei.
Herinneren jullie nog dat ik deel heb genomen aan het verzamelen van handtekeningen tegen het verbranden van afval (zie o.a. blog Eerste keer in actie)?
Ergens in februari of maart hebben alle organisaties in Galicië die deze actie steunden alle verzamelde handtekeningen (meer dan 21000!) aangeboden aan de regering. Dinsdag 14 mei werd er over deze motie in de Galicische regering gestemd. Maria is naar Santiago afgereisd om als afgevaardigde van Amigos da Terra aanwezig te zijn.
De meerderheid van de partijen was vóór het voorstel, maar 1 partij stemde tegen: de rechtse partij die de meerderheid heeft en nu aan de macht is. Oskar vertelde mij dat er in Nederland op het journaal een item was over de verkiezingen in Galicië van afgelopen oktober. De rechtse partij heeft toen gewonnen. Aangezien Amigos da Terra een organisatie is die liever een linkse partij aan de macht ziet, was het te verwachten dat de motie werd afgekeurd.
Gelukkig is er na al deze inspanningen van de milieuorganisaties in Galicië nog een alternatief: de gang naar het Europese Parlement. De organisaties willen Europa erop wijzen dat er in Galicië de milieuwetgeving niet worden nageleefd. Geen idee hoe dit precies in zijn werk gaat, maar het is me duidelijk dat het heel veel papierwerk is en je een lange adem nodig hebt. Dat laatste is natuurlijk wel vaker zo als je iets wilt veranderen aan een bestaande situatie.

P.S. De titel ILP slaat op de afkorting van de naam van het document voor de regering: Iniciativa Legislativa Popular.

P.P.S. Ik maak vast heel veel familie en vrienden in Nederland erg blij met dit nieuws: ik heb mijn vliegticket naar huis geboekt! Op donderdag 4 juli om 21u kom ik aan op Schiphol.

  • 17 Mei 2013 - 12:47

    Marian (mams):

    Zo zie je dat het moeilijk is om wetten te veranderen,maar de aanhouder wint,eens moet het toch
    lukken. Ja super dat je nu je terugreis hebt geboekt!
    We kijken er naar uit!
    liefs,mam

  • 17 Mei 2013 - 18:08

    Esther:

    Hopelijk lukt het om Het EP te overtuigen. Het is het waard om te proberen. Zo mogen wij van geluk spreken dat we N2000 hebben

  • 17 Mei 2013 - 18:10

    Esther:

    4 juli... Dat is al snel, tijd gaat hard...
    Liefs, esther

  • 19 Mei 2013 - 17:42

    Suus:

    Hey zus... het blijft moeilijk bestaande zaken te doorbreken inderdaad. Maar hopelijk kan er op europees niveau wel de doelen bereikt worden, die nodig zijn om de wetten na te streven. 4 juli, het aftellen is inmiddels al begonnen.... succes nog met de afrondingen vd laatste dingetjes! xx liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 31145

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: