Vakantie Susan - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Vakantie Susan - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Vakantie Susan

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

03 April 2013 | Spanje, Ourense

Van zondag 24 maart t/m zondag 31 maart komt mijn zus Susan bij mij op vakantie in Spanje. Via een Wist-je-dat lijstje wil ik een overzicht geven hoe onze vakantie was.

Wist je dat...

... het reuze spannend is om een schuifdeur op een vliegveld in de gaten te houden omdat je weet dat je zus elk moment door die deuren kan komen lopen
... dat ons ontbijt in het (nieuwe) stamcafé van Amigos da Terra erg goedkoop was
... er over ons geroddeld werd terwijl we daar zaten te eten: “Kijk, die twee zijn precies hetzelfde!”
... we ons erg bekeken voelden tijdens een wandeling door Ourense
... we bij deze officieel weten dat onze onhandigheid in de familie zit (chocoladepoeder doe je in het kopje melk en smeer je niet over je broek, Susan!)
... het de afgelopen week heel veel geregend heeft
... maar we gelukkig ook foto’s hebben die een lente zonnetje laten zien
... Susan problemen had met de wifi-verbindingen in Galicië
... Susan uiteindelijk verbinding had toen ze in de MacDonalds was
... we het grote 3 verdiepingen winkelcentrum van Ourense onveilig hebben gemaakt
... ze daar heel lekkere witte warme chocolademelk verkopen (met échte chocolade!)
... Susan nu een tas van gerecycled papier en plastic heeft
... Ingrid een nieuw sjiek blousje voor haar volgende workshop heeft
... we samen met Edu naar het dorp Allariz zijn geweest
... onze stroopwafels (bijna) allemaal zijn uitgedeeld (dankje Oskar!)
... we als echte Nederlanders een fietstocht rond de rivier de Mino hebben gemaakt
... we de horeca van Ourense erg hebben gestimuleerd
... we natuurlijk ook de thermale termen hebben uitgeprobeerd
... Ingrid 1 dag alleen een stukje van de Camino van Santiago de Compostela gelopen heeft
... Ingrid het heel erg lief vond van Susan dat ze dit mocht doen
... Susan Galicische tortilla erg lekker vond
... we in een tunnel in de trein vast hebben gezeten en dat dit behoorlijk eng was
... we gelukkig wel onze treinkaartjes helemaal vergoed hebben gekregen
... we in Santiago een privé rondleiding kregen van een andere EVS vrijwilliger
... we de kathedraal van Santiago 2x hebben gezien
... we het geluk hadden de twee laatste zitplaatsen in de laatste rit van de dag van het toeristische treintje door Santiago te hebben kunnen bemachtigen
... het Engels van de gids erg slecht was
... Ingrid gelukkig het Spaans begreep en aan Susan een vertaling kon geven
... er zelfs tortilla wordt verkocht op het vliegveld van Santiago
... Susan heel veel kleding van Ingrid in haar koffer mee naar Nederland heeft genomen
... Ingrid daar heel erg blij mee is
... onze eerste vakantie samen erg leuk was!

P.S. Enkele foto's voeg ik later toe. Eerst moet ik foto's verwijderen, want heb geen ruimte meer.

  • 03 April 2013 - 17:23

    Esther:

    Ik lees het; jullie hebben je niet verveeld!!! Interessante activiteiten ondernomen en je hebt een erg leuke schrijfstijl

  • 03 April 2013 - 17:38

    Marian:

    Wat fijn dat je zus op vakantie is geweest! Nu weet ze ook waar je het over hebt; er gaat niks boven iets met eigen ogen zien.

  • 03 April 2013 - 18:24

    Maria:

    Weet je:
    - dat jullie erg leuke activiteiten samen hebben gedaan.
    - dat jullie het erg gezellig hebben gehad.
    - dat deze herinneringen blijvend zijn.
    - dat jullie het er samen nog eens over kunt hebben.
    - dat jullie je niet door het weer lieten weerhouden.
    - dat jullie stoere zusjes zijn.
    - dat jullie erg lief voor elkaar zijn.
    XXXXXXXXXXXX


  • 03 April 2013 - 19:18

    Oskar:

    Toch nog wat nieuwe weetjes na onze chatsessie. :)
    Suus en jij een 1-eiige tweeling? Die opmerking moet welhaast door een chinees of afrikaan zijn gemaakt. Of een heeel slechtziend persoon. ;)

  • 04 April 2013 - 13:20

    Marian(mams):

    Ja lieve Ingrid,je avontuur met suusje is weer voorbij en geeft je weer energie voor je resterende tijd tot eind juni. Heb van Suus al gehoord hoe jullie week hebben doorgebracht en met jouw verslag erbij,is mij duidelijk dat het een geslaagde week was. xxxxxxxliefs, mams

  • 05 April 2013 - 01:14

    Sheila:

    Ladies, dat was weer een fanatastische week samen.

    Kan me helemaal voorstellen hoe jullie onhandigheid is...moest denken aan onze lunch samen in Rotterdam en Suus met haar tomatensoep. MIjn god, wat heb ik toen gelachen!!!
    Geniet nog lekker na van de week!!

    Hier down under alles prima. Alleen is de herfst hier deze week toegeslagen: het regent pijpestelen...en neem van mij aan dat is erger dan we in nederland kennen. Maar gelukkig is het hier dan nog steed 22-24 graden.....niet klagen dus.

    Dikke knuffel vanaf hier.
    X

  • 06 April 2013 - 13:12

    Suus:

    Hey zus!! Haha nu moet ik weer aan die lachwekkende momenten denken die we beleefd hebben na t lezen van je blog ;) haha geweldig... Je zou eigenlijk onze "2ling" foto erop moeten zetten, haha zodat iedereen dit nu ziet ;) het was een super vakantie!! xx liefs

  • 10 April 2013 - 13:55

    Suus:

    Hey zus, wat ik nog even kwijt wil is het volgende. Wat me vooral zo bijgebleven is aan de vakantie, is de andere ervaring met de cultuur in Spanje. In Spaanse mentaliteit kan en vooral "mag" alles. Zo staat er nergens een "moeten" voor. Er wordt ook veel relaxter gewerkt, zo wat vandaag niet kan komt morgen wel. Er wordt vanuit de maatschsappij ook niet zo'n druk gelegd, zoals in Nederland wel gebeurd! Zo gebeurd het regelmatig dat er gewoon veel "spontaan" gebeurd, zoals etentjes, afspraakjes etc. Echte plannen maken ze niet, want die veranderen ze toch weer dagelijks. Toch misschien voor ons ook een idee om vaker eens "spontaan een bezoekje" af te leggen bij familiie/ vrienden, zonder dat er direct gepland wordt wanneer het kan in de agenda.

    Ook is het me opgevallen dat het echt slecht gaat met de spaanse economie, maar de mensen toch gelukkig zijn met wat ze hebben! Er wordt niet zoveel geklaagd als in Nederland, als er weer gekort moet worden in de gezondheidszorg etc. Er heerst veel armoede in de streek Galicie. Terwijl er bij onze bezuinigen in Nederland, er nog gestaag aan toe gaat. In Spanje wordt gewoon helemaal de stekker uit het stopcontact getrokken. Voorheen werd er bijvoorbeeld medicate gedeeltelijk vergoedt, nu moeten de mensen ALLES zelf bekostigen. En toch zeuren de mensen niet over het geld, wat hier wel constant gebeurd!!
    De mensen zijn heel erg gelukkig met wat ze nog hebben en kunnen. Dit merk je goed als je met hen praat.

    Dit wou ik nog even toevoegen aan je blog ;)

    XX liefs

  • 10 April 2013 - 22:11

    Ingrid :

    Hoi lieve zus!

    Wat leuk dat je je ervaringen hier hebt toegevoegd.
    Vind ik wel knap dat je hebt begrepen hoe de Spaanse cultuur in elkaar steekt na een week hier te zijn geweest. Ik dacht hetzelfde: weer terug in NL wil ik ook vaker spontaan afspreken met de mensen om me heen. Geen idee of dat ook gaat werken in onze agenda-cultuur, maar ik ga het proberen! ;)

    Een kanttekening bij je opmerking dat de mensen gelukkig lijken te zijn, ondanks dat ze arm zijn: dat kan ook een masker zijn. Ze ontmoeten elkaar in het café, want dat is de plek waar alles gebeurt. Maar iemand vertelde mij dat het als volgt gaat: je ontmoet daar je vrienden en die beuren je op en zeggen: drink er nog eentje! Dus echt de tijd nemen om stil te staan bij armoede of zorgen wordt in ieder geval niet in het openbare leven gedaan. Wie weet achter de voordeur wel.
    Het klopt inderdaad dat de mensen tegelijkertijd veel meer genieten van alles wat er NU is, het is echt een andere levensstijl.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 31276

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: