Persoonlijk project 2 - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Persoonlijk project 2 - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Persoonlijk project 2

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

23 Maart 2013 | Spanje, Ourense

Vrijdag 22 maart 2013. De wereldwijde ‘Dag van het Water’. Maar ook de eerste keer dat ik mijn workshop ‘milieupraatje’ houd. De locatie waar ik mijn presentatie doe, is gerelateerd aan water: in een zaal in het ‘Centrum voor Interpretatie de Las Burgas’. De ‘Las Burgas’ is een van de thermen gelegen midden in de stad. Het informatiecentrum bevindt zich naast de thermen. Het is nog behoorlijk nieuw (december 2012 geopend) en volgens de medewerker ben ik de 1e die in de zaal in het gebouw een presentatie gaat houden. Dat klinkt wel speciaal eerlijk gezegd!

Samen met Cesare en Edu richt ik het lokaal in. Eerder op de dag hoorde ik dat het scherm van de projector het niet deed. Daarom nemen we de projector van Amigos da Terra en mijn laptop mee. De laptop van Amigos da Terra is in gebruik in As Corcerizas. De jongens regelen de technische zaken en ik hang al mijn informatie op de muren en de tafel.
Ik ben erg rustig, want ik heb me voorgenomen dit hele project als een oefening te zien: waarom zou ik me druk maken of de presentatie goed gaat, de discussie wel zal lopen etc. In werkelijkheid gaat het toch altijd anders dan je van te voren kunt bedenken.
Voordat ik begin praat ik nog even met een aantal deelnemers. Er zijn mensen van allerlei leeftijden. We zijn in totaal met 9 mensen. Ik begin met mijn workshop door me voor te stellen, te vertellen dat ik eerst een presentatie ga houden, daarna een debat en als laatste nog een aantal spellen. Ik geef ook nog even aan dat ik pas Spaans spreek. De mensen mogen me gerust onderbreken als ze me niet begrijpen.

De presentatie over EVS en AdT verloopt prima. Ik voel me ontspannen en weet wat ik wil vertellen. Soms weet ik geen alternatief woord, maar maak ik de zaal aan het lachen (Plaatje van een afvalberg: dit is een ‘merda’=een puinhoop). Ook zei ik per ongeluk bij het getal 238 plastic zakken 2000 en nog wat. (Die cijfers blijf ik lastig vinden!)
Er komt nog een mevrouw binnen tijdens het houden van mijn verhaal. Zij gaat zitten en reageert op een moment op wat ik aan het vertellen ben en gaat erover in gesprek met een meneer. “Mag ik eerst mijn presentatie af maken, mevrouw, daarna hebben we een discussie”.

Na de presentatie begin ik met een voorstelronde. Ik vraag of iedereen zichzelf wil voorstellen en wil vertellen waarom ze hier naartoe zijn gekomen. Ook introduceer ik de ‘talking stick’ (geweldig ding, he Stephanie!). Dat werkt zo: wanneer iemand de stok heeft, moeten de andere deelnemers luisteren. Dat klinkt gemakkelijk, maar is soms behoorlijk lastig. Ook hier weer de mevrouw die een lang, onsamenhangend verhaal begint te vertellen wanneer het haar beurt is om zich voor te stellen. De mevrouw en meneer beginnen weer met discussiëren.
Ik geef aan dat ik graag de discussie wil organiseren door gebruik te maken van 3 vragen die ik op de muur heb opgehangen. Iedereen krijgt 3 papiertjes waarop ze schrijven: “Noem een milieu onderwerp dat slecht gaat?” “Waarom heb je dit gekozen?” en “Hoe denk je dit te veranderen?”. Door middel van de stok geef ik iedereen een beurt. Ik probeer een samenvatting te geven van wat de persoon vertelt en vraag daarna of anderen erop willen reageren. De onderwerpen waar we over spreken zijn ‘bosbranden, nog iets met bos (ik begreep niet goed wat de meneer vertelde) en landbouw. Het onderwerp ‘landbouw’ wordt echt een beetje een discussie. Ik vind het behoorlijk lastig om te bepalen wanneer en hoe ik iemand kan onderbreken. De Spaanse gewoonte om uitgebreide verhalen te vertellen en mijn onervarenheid in iemand onderbreken helpen hierbij niet echt. Ik doe het echter wel, alleen niet altijd even succesvol. Gelukkig schiet dan een andere persoon uit de zaal mij te hulp: “we praten nu over een ander onderwerp”.
Van te voren wilde ik ook nog 2 spellen doen, maar die heb ik maar achterwege gelaten. De discussie is het belangrijkste, daar komen de mensen voor.

Ik sluit het debat af door te zeggen dat ik gezien de tijd (anderhalf uur later) een eind wil maken aan de bijeenkomst. Ik bedank iedereen voor zijn aanwezigheid en bijdrage en zeg: voor wie geïnteresseerd is in EVS of AdT, op tafel ligt informatie. Ik geef nog aan dat ik uit de discussie kan concluderen het belangrijk is om (vrijwilligers)werk te doen in de onderwerpen die we bespreken. Daarnaast geeft iemand uit de zaal aan dat het belangrijk is dat er meer mensen komen naar deze bijeenkomsten. Hij stelt voor dat ik de gegevens van de aanwezigen noteer om ze meer informatie te sturen. Wat een goed idee waar ik zelf niet aan gedacht had! Ik had wel bedacht dat ik vergeten was om kaartjes o.i.d. te maken met mijn emailadres erop om aan de mensen te geven.

Ik ben erg tevreden over de 1e keer! Het is heel erg goed gegaan op wat kleine dingen na die ik kan verbeteren. Om dit succes te vieren en hen te bedanken voor hun hulp heb ik Cesare en Edu getrakteerd op een hapje en een drankje in de beroemde ‘pincho’bar ‘De koning van de ham’.

  • 23 Maart 2013 - 14:50

    Marian:

    Wow, mijn bewondering voor jou neemt elke keer toe als ik weer een blog lees.
    Wat een stappen zet je! Stoer!

  • 23 Maart 2013 - 16:32

    Esthet:

    Goed zeg!!!
    Groetjes Esther

  • 23 Maart 2013 - 18:04

    Maria:

    Super leuk en wat zal het goed voelen om dit weer gepresteerd te hebben. Geniet nu maar de komende week met je zusje.
    xxxxx Maria

  • 24 Maart 2013 - 11:48

    Marian(mams):

    Nou Ingrid ,je hebt het voor mijn gevoel toch heel professioneel aangepakt,petje af voor jou.
    Zo zie je dat je meer kunt dan je zelf denkt! xxxx Marian

  • 24 Maart 2013 - 15:02

    Oskar:

    Ik sluit me aan bij de rest; knap dat je dit hebt gedaan en dan nog wel in het Spaans! Zoiets lukt niet als je alleen 'si' en 'no' kent (ik herinner me nog je eerste 'interview' op de markt :)). Fijn ook dat het lekker liep. De lastige Spaanse vrouw heeft toch voor een paar leermomentjes gezorgd moet je maar denken (anders was het te makkelijk ;)).

  • 25 Maart 2013 - 14:11

    Heger:

    Een presentatie houden is al spannend. Laat staan als je dat ook nog eens doet in een vreemd land en in een pasgeleerde taal. Ik heb er respect voor! Je hebt het knap gedaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 31271

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: