Project plastic zakken 3 - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Project plastic zakken 3 - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Project plastic zakken 3

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

04 April 2013 | Spanje, Ourense

De afgelopen tijd heb ik samen met Edu op de markt enquêtes afgenomen onder de marktkooplui. Deze enquêtes dienen om het project te evalueren. Vragen als “Hoe ontvingen de consumenten de campagne?”, “In hoeverre is het mogelijk in uw zaak om het gebruik van plastic zakken te verminderen? ”, “Heeft u een vermindering in het geven van plastic zakken gemerkt gedurende onze campagne?” en “Vond u het zinvol dat wij elke week op de markt stonden om uitleg te geven over de campagne?” kwamen aan de orde.

Het waren gesloten vragen, maar omdat we met de mensen praatten ontvingen we ook extra waardevolle informatie. De vraag over de vermindering van het aantal plastic zakken kon alleen met “ja” of “nee” worden beantwoord. Wij wilden natuurlijk meer weten dan alleen een bevestigend of ontkennend antwoord. Vaak lag het bijvoorbeeld aan het product dat wordt verkocht of het makkelijk of moeilijk is om het gebruik van plastic zakken te verminderen. Een vis, natte krab of oesters wordt al snel in een plastic zak gedaan. Fruit en groenten daarentegen is gemakkelijk te vervoeren in een tas die je van huis meeneemt. Veel kooplui gaven aan dat ze een beetje geld hadden bespaard doordat er minder mensen een plastic zak wilden.
Een andere opmerking die ik aantal keren heb gehoord is dat sommige marktkooplui niet begrijpen dat ze ook een aandeel hebben in het verminderen van het aantal plastic zakken. Er waren verkopers die bang waren om hun klanten te verliezen. Ze hadden hun handtekening in de coupon gezet, maar gaven ze tegelijkertijd toch die plastic zak. Ook kwamen er tips om meer te doen met het visueel maken van het project in de markthal.
Ik heb de enquêtes en de informatie die de mensen gaven verwerkt op de computer en Maria heeft een berekening gemaakt wat het project opgeleverd heeft.

Vandaag, donderdag 4 april vindt de laatste loting plaats en wordt het project officieel afgesloten met alle partijen. Natuurlijk is de pers er ook weer bij. Een artikel in de krant over ons project: http://www.farodevigo.es/portada-ourense/2013/04/05/campana-reduce-10000-unidades-bolsas-plastico-utilizadas-plaza/785510.html

Een aantal cijfers over het project: ongeveer 200 marktkramen hebben deelgenomen en onze campagne heeft 1500 consumenten bereikt. Gedurende 5 maanden van wekelijkse informatiesessies op de markt hebben we 2000 hergebruik tassen uitgedeeld. Elke hergebruik tas vertegenwoordigt een vermindering van het gebruik van 5 plastic zakken per persoon. In totaal is dit een besparing van 10.000 zakken in een periode van 5 maanden. Daarnaast zijn gedurende de campagne 150 boodschappenkarren uitgedeeld via de maandelijkse lotingen. De Galicische wetgeving over afval wil tot 2020 een besparing van 10% bereiken. Deze besparing hebben wij bereikt in alleen de 5 maanden van de campagne.

De cijfers vind ik indrukwekkend, al moet ik er wel een kanttekening bij plaatsen: sommige mensen hebben meerdere keren deelgenomen. Ook andere redenen maken dat de cijfers niet helemaal exact kloppen. Toch geven de cijfers een goed beeld wat je kunt bereiken met een dergelijke campagne. De consumenten op de markt van Ourense hebben begrepen dat ze met een beetje moeite een gratis tas kunnen krijgen. Nu moeten ze nog begrijpen wat de achterliggende gedachte is: neem een tas van thuis mee als je gaat winkelen. Dat heeft natuurlijk meer tijd nodig dan de duur van onze campagne. Sommige mensen hebben het begrepen, maar de meerderheid nog niet. Dat begrijp ik wel, want het is immers ook al jaren een gewoonte om de plastic gratis te krijgen. Je verandert die gewoonte niet zomaar. Maar zoals ze hier in Spanje regelmatig zeggen: poco a poco! (=beetje bij beetje) Daar sluit ik me helemaal bij aan!

• 05 April 2013 - 09:44

Marian:

Bemoedigend, om zulke tastbare resultaten te bereiken (ook al kloppen de cijfers dan misschien niet helemaal 100%, maar wanneer is dat wel?).

• 06 April 2013 - 11:59

Marian(mams):

Nou Ingrid,jullie hebben met dit project toch een overwinning geboekt. En je hebt het goed geevalueerd,dus je mag trots zijn op jezelf. En inderdaad cijfers zijn nooit exact! gr. Mam

• 06 April 2013 - 13:14

Suus:

Yes, precies de "spaanse" mentaliteit zoals je het beschrijft ;) Dat heb ik nu wel ervaren hihi! xx