De begrafenis van een sardine - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu De begrafenis van een sardine - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

De begrafenis van een sardine

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

16 Februari 2013 | Spanje, Ourense

Samen met Dorrio en Florence ga ik woensdagavond kijken naar een typisch stukje cultuur uit Ourense. De afsluiting van carnaval wordt hier op een speciale manier gevierd. Er is een optocht door de straten van Ourense.

Vooraan een wagen met een grote sardine erop gemaakt. Ut die wagen klinkt een huilende vrouwenstem die roept dat de mensen langs de kant moeten huilen voor de sardine. Daarna volgen de mensen, in het zwart gekleed en met theelichten in de hand. Er zijn ook mensen die deze optocht aangrijpen om te protesteren tegen de regering. Ik zie bijvoorbeeld iemand met een masker van het hoofd van Merkel (de enige die ik herken, zo goed ben ik niet met politiek en al helemaal niet met de Spaanse.) Wij sluiten ons aan bij de stoet.

Op het centrale plein begon de optocht en daar eindigt hij ook weer. Daar kijken de mensen onder de klanken van Era naar het in brand steken van de sardine. Er vliegen wat vuurpijlen bij de wagen van de sardine in de lucht. Ik meen dat het nu afgelopen is, maar dat is niet zo. Op het dak van het gemeentehuis wordt nog 10 minuten lang prachtig siervuurwerk in de kleuren rood en groen afgestoken. (Dat mag wat kosten, denk ik bij mezelf)

Ik kom er niet achter wat een sardine te maken heeft met carnaval. Laat ik het er maar op houden dat het een gebruik is, net als het haring happen in Nederland op Aswoensdag.

  • 16 Februari 2013 - 17:33

    Marian:

    Cultuurdingetje, dat is duidelijk. ;-)

  • 17 Februari 2013 - 13:19

    A N Hilde:

    Haha, grappige afsluiting van carnaval: een sardientje in de fik steken!
    Ennuh, leuke foto's bij het radio interview, en goed gedaan hoor! Trouwens, tuurlijk heb je een vriendje in Spanje, je hebt toch juist super veel nieuwe vrienden in Spanje gemaakt! ;]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 31280

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: