Nog meer carnaval - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Nog meer carnaval - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Nog meer carnaval

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

12 Februari 2013 | Spanje, Ourense

Zaterdag 9 februari. Met zijn 8en eten we samen door Cesare (vrijwilliger uit Italië) gemaakte lasagna. Agnes, een vrijwilligster uit Ukraïne die in Santiago de Compostela woont komt met haar vriendin in Ourense carnaval vieren. Ik vind het leuk dat een andere vrijwilliger bij mij op bezoek komt.

Mijn carnavalsoutfit heb ik overigens gekocht in een van de vele Chino’s hier: een winkel (gerund door Chinezen) waar je werkelijk álles (voor een prikkie) kunt kopen. Grappig moment: ik barstte in lachen uit toen ik het Galicische woord ‘hasta luego’ (=tot ziens) mét accent hoorde uit de mond van een Chinees. Geloof mij, dat klinkt erg raar!

Na het eten gaan we met zijn 6en carnaval vieren in de stad. We lopen mee in de stoet mensen die een groep muzikanten volgt. De band heeft alleen trommelinstrumenten. Het is dezelfde soort muziek als de Braziliaanse groep die vroeger in Hoensbroek tijdens de braderie muziek maakte. Erg energiegevende muziek! Uiteindelijk komen we uit op het centrale plein van de stad waar een band op een podium speelt. Net als in Xinzo de Limia zijn de mensen hier ook enorm origineel in het bedenken van carnavalsoutfits. Een greep uit wat ik ben tegengekomen: een Jezus (mét kerstverlichting boven het hoofd), mensen die in een karretje van de achtbaan zitten, stewardessen, een boot met schipbreukelingen, Vikingen, Popey en Calimero (ja dat kuiken uit mijn kindertijd die met een verlegen stemmetje zei: Het is niet eerlijk, want zij zijn groot en ik is klein...)


Maandag 11 februari. Vanwege carnaval hebben we maandag en dinsdag vrij. De ideale gelegenheid om van de laatste mogelijkheid gebruik te maken om met zijn allen de bloemetjes buiten te zetten! Carla (+ Charo) en Markus vertrekken namelijk ergens deze maand beiden.
Met zijn 5en (Cesare gaat niet mee) gaan we deze keer naar een ander plein in de stad. Ook hier weer een Galicische band op een overdekt podium. De muziek die ze spelen vind ik leuker dan zaterdag. Het zijn niet van bekende, commerciële nummers die je in Nederland standaard 100x op een avond hoort. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik niet weet welke nummers er nu in de Spaanse hitlijsten staan. (Ik vermoed dat de laatste optie waarschijnlijker is!) De band speelt zelfs een nummer wat Rowwen Heze ook in het repertoire heeft, alleen natuurlijk met een Spaanse tekst. Ik geloof dat Rowwen Heze dit nummer weer geleend heeft van een andere artiest.

Na de band is er gewone DJ muziek, maar die vind ik minder leuk. Toch dansen we op nog een heleboel nummers. Zoals altijd tot het moment komt dat ik geen zin meer heb en naar huis vertrek.

Spaanse carnaval is weer een andere ervaring. De optocht heb ik gemist (die was er wel, maar toen lagen we in huis allemaal op 1 oor ;-)), maar ik genoot van de vele origineel verklede mensen en de bandjes die optraden. Samenvattend: ik geef mijn carnaval ervaring hier een dikke 8!

  • 12 Februari 2013 - 15:41

    Maria:

    Heerlijk om die blije traditie in ere te houden. Lekker helemaal uit je dak aan. Misschien ga ik dat ook nog beleven want 1 maart komt l Rowwen Heze in het Metropool te Hengelo. "Het is een kwestie van geduld". Leuk verhaal Ingrid, geniet ervan.

    xxxx Maria xxxx

  • 12 Februari 2013 - 18:18

    Esther:

    Hey Ingrid!!

    Je schrijft echt heel leuke verhalen! Ik lees ze als ik onderweg van mijn werk naar huis ga (met de trein). Carnaval zal wellicht anders zijn dan in Nederland, ook al heb ik als 'protestantse' er geen kijk op ☺. Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.

    Liefs,
    Esther

  • 13 Februari 2013 - 10:38

    Ans En Hans Von Weersch:

    Hoi Ingrid ,wat zijn dat toch iedere keer leuke en interessante verhalen,in een vlotte en gezellige schrijfstijl met daarbij ok iedere keer mooie foto's,geweldig gedaan!Vooral de brieven ,inclusief de foto's over carnaval waren heel leuk om te lezen en gaven ons een prima beeld ,hoe in Spanje carnaval wordt gevierd,dat hadden we niet zo gedacht en verwacht.We hopen ,dat je nog een fijne tijd in Galicië zult hebbeb ,maar zo te lezen is dat zeker geen probleem voor jou en je collega's,nog een mooie en leerzame tijd in Spanje gewenst en lieve groeten van Tante Ans en Oom Hans

  • 13 Februari 2013 - 19:49

    Susan:

    Zuss leuk om die carnavals ervaring mee te maken in het buitenland! ik wist niet eens dat ze dat daar vierden! ik zit nu te typen op mijn nieuwe eigen laptop, haha.. nog ff uitzoeken hoe alles werkt xx tot snel

  • 13 Februari 2013 - 22:23

    Marian(mams):

    Heb al je verhalen weer gelezen, wat heerlijk dat je van alles wat je leert en meemaakt zo kunt genieten. En ook nog carnaval vieren in Spanje, dat had je zeker nooit gedacht. Nog veel plezier op je werk de rest van de week.
    Liefs mam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 31251

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: