Carnaval - Reisverslag uit Xinzo de Limia, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Carnaval - Reisverslag uit Xinzo de Limia, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Carnaval

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

10 Februari 2013 | Spanje, Xinzo de Limia

Zaterdag 2 februari. Met de belofte die ik afgelopen week met mezelf heb gemaakt in mijn achterhoofd (zoveel mogelijk genieten van alle mogelijkheden nu ik hier ben) bel ik enkele uren van te voren een EVSvrijwilliger die het dorp Xinzo de Limia woont op of ik carnaval mag komen vieren en blijven slapen.

Het is maar een uurtje met de bus. Dorpen staan erom bekend dat er goed carnaval wordt gevierd. Zo heb je hier in de buurt 4 verschillende dorpen die hun eigen tradities hebben. In Xinzo de Limia wordt de maand vóór carnaval ieder weekend activiteiten georganiseerd. De zaterdagavond en zondag dat ik op bezoek ga zijn de ‘pantallas’ te zien. De ‘pantallas’ zijn mensen die een prachtig kostuum met masker aan hebben en met 2 knotsen van koeiendarmen door de straten dansen. Jong geleerd, is oud gedaan: er doen ook kinderen mee. Ik zie zelfs een peutertje dat net kan lopen in het typische kostuum.

Na de avond/nacht te hebben doorgebracht in de straten van het dorp met Vedran (de vrijwilliger) en een aantal Galicische biertjes te hebben genuttigd, ga ik zondagmiddag op eigen houtje kijken wat de ‘pantallas’ nu eigenlijk zijn. Ik verwacht een optocht en sta te wachten tot die gaat beginnen. Na een tijdje kom ik erachter dat de festiviteiten al begonnen zijn.... Alleen zonder een netjes georganiseerde optocht, maar mét pantallas, groepen origineel verklede mensen en fanfaremuziek die door de straten beweegt.

Ik ben blij dat mijn spontane besluit me weer een nieuwe ervaring heeft gegeven!

• 10 Februari 2013 - 18:45

Marian:

Leuk dat je zo geniet van die nieuwe ervaringen, en ze ook zo bewust opzoekt!

• 10 Februari 2013 - 19:37

Esther:

Leuk!!!!
    Groetjes, Esther

• 11 Februari 2013 - 12:29

Pa Frank:

Als Limburgs meisje toch de traditie van carnaval hoog houden....Alaaf!!

• 11 Februari 2013 - 13:27

Janneke:

Hoi Ingrid

Denk je van de carnaval verlost te zijn zoek je het daar op!Wel goed van je en leuk verhaal.We gaan nogmaals een pakje opsturen.Kun je de juiste adres opschrijven om misverstanden te voorkomen.Liefs uit waddinxveen,heeeeeeeel koud hier.