Galicische gezelligheid - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Galicische gezelligheid - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Galicische gezelligheid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

20 December 2012 | Spanje, Ourense

Martine: dankjewel voor je terechte reactie op mijn vorige blog. Ik geniet hier zeker nog, iedere dag is weer vol verrassingen!

Zaterdagmiddag. Raquel (ex-collega) heeft het jaarlijkse kerstetentje geregeld. We zijn met een groep van 30 mensen die Amigos da Terra een warm hart toe dragen en door (vrijwilligers)werk bij de organisatie betrokken zijn.
We verzamelen met een deel van de mensen op kantoor. Op zijn Spaans duurt het nog minstens 15 minuten voor we werkelijk onderweg zijn naar het restaurant. Buiten wordt gewacht op de anderen, terwijl een aantal mensen al wat drankjes achter de kiezen heeft op het overdekte terras. Na nog een half uur buiten bijpraten, gaan we dan toch aanschuiven voor het diner. Een aantal hapjes komen achter elkaar op tafel. Bier, wijn en water zijn onbeperkt beschikbaar. Er wordt gezellig gepraat. Ik heb nog een leuk gesprek met Anton, de man die mij de eerste dag heeft opgehaald van het vliegveld. Hij vindt het erg leuk dat ik nu beter Spaans spreek. Nog een nagerecht en een kopje koffie. Voor wie wil is er nog iets sterkers: licor café (typische Galicische drank) en kruiden likeur. 3 uur later gaan we dan toch écht naar huis.

Thuis wacht s’avonds Carla en mij nog een diner: de vriendinnen van Charo komen op bezoek. Zoals gebruikelijk hier hebben alle gasten eten meegebracht. In tegenstelling tot het eten van s’middags smaakt dit zelfgemaakte (én ecologisch verantwoord) eten stukken beter! (Carla en ik voelden ons beiden behoorlijk beroerd van het eten van smiddags, geen idee waar dat precies aan lag.)
De dames praten allemaal Gallego. Toch begrijp ik de grote lijnen van de onderwerpen die worden besproken: seksualiteit, feminisme en koken. Het valt me op hoe open dit gezelschap is. Naarmate de avond vordert, worden de gesprekken luider en wordt er sneller gepraat. Tegen die tijd heb ik geen energie meer om te proberen alles te volgen. De groep gaat daarna nog op stap, maar ik bedank. Ik heb er geen zin in.

Maandag vindt de tweede trekking van ons marktproject plaats. Deze keer mogen we bij een kraam van de gemeente Ourense in de winkelstraat aanschuiven. Zij promoten het recyclen van materialen en wij geven uitleg over ons plastic zakken project. Ook deze keer is de pers erbij. Ik sta 2x(!) met een foto in de krant.
Daarna gaan we met het groepje vrijwilligers op kantoor vanwege Kerst gezellig kletsen en hapjes eten. Deze keer heb ik (naar Spaans gebruik) de zondag gebruikt om iets lekkers te maken voor de anderen: speculaasjes en gluhwein (zie foto). Maria heeft cake met kastanjes gebakken. Een andere vrijwilliger die van oorsprong uit Venezuela komt heeft een brood gebakken dat in Venezuela met Kerst wordt gegeten. Er zit ham, olijven en rozijnen in. Al het eten smaakt heerlijk en warme gluhwein in de ochtend is ook niet verkeerd! ;-) Ik kan het Spaanse gebruik dat iedereen eten meeneemt wel waarderen: op die manier heb je heel veel verschillende dingen die je kunt proeven en geeft het nog meer een gevoel van samenzijn.

P.S. Voor wie zich afvraagt waarom ik weer regelmatig lange blogs schrijf: het gaat goed met mijn gezondheid nu. Ik ben aan het fitnessen en zwemmen en dat helpt. Bovendien schrijf ik een blog in delen, steeds een stukje wanneer ik er inspiratie en energie voor heb. Ik let wel op mijn grenzen dus.

P.P.S. Over dagelijkse verrassingen gesproken: van de week had ik mijn eerste les van mijn nieuwe lerares. Grappig: ze is nieuwsgierig naar het Nederlands! Ik moest van haar een stukje voorlezen in het Nederlands en ze wilde weten wat Sinterklaas precies was.

P.P.P.S. Nog maar 2 nachtjes slapen en dan zet ik écht weer even voet op Nederlandse bodem. Ik heb er zin in, ook hier ga ik met volle teugen van genieten!!!

  • 20 December 2012 - 21:40

    Frank Marian En Susan:

    Lieve Ingrid,

    Het doet ons goed om al deze positieve berichten te lezen.
    Ook wij tellen af en zijn benieuwd naar alle live-ervaringen van jouw avonturen...
    En de samenstelling van het kerstmenu sluit ook goed aan bij de Spaanse traditie.

    Tot volgende week,

    pap mam en Susan

  • 20 December 2012 - 23:00

    Marian:

    Lieve Ingrid,
    weer leuk om te lezen en dan nog met een foto in de krant ook, oh wacht, twee keer zelfs.
    Wel bewaren natuurlijk he!

    Ik wens je een hele goede reis naar NL, ik zie dat je pap, mam en zus al helemaal uitkijken naar je komst! Hele fijne tijd samen gewenst.

    Liefs,
    Marian

  • 22 December 2012 - 15:55

    Suus:

    Hey zussie! Alweer een leuk verhaal met mooie ervaringen, herinneringen en veel gezelligheid! Wij verheugen ons op je komst en tot dinsdag. Fijn om te lezen dat je gezondheid de goede kant op gaat! Liefs xx Suus

  • 29 December 2012 - 19:59

    Violet:

    Hoi Ingrid,

    De meeste mensen hebben goede ervaringen met couchsurfing dus als ik jou was zou ik het zeker een keer proberen. Je kunt je aanmelden bij de site van couchsurfing.

    Grtz Vio

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 31280

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: