Kerstdagen in Nederland - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Ingrid - WaarBenJij.nu Kerstdagen in Nederland - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Ingrid - WaarBenJij.nu

Kerstdagen in Nederland

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

01 Januari 2013 | Nederland, Rotterdam

De laatste dag in Spanje waren een aantal kleine dingen samen me ineens teveel. Het was duidelijk: ik was toe aan een andere, vertrouwde omgeving. Even vakantie in Nederland!

Benodigdheden voor een fijne tijd:
- Een moedertaal. Wat heerlijk om daar geen energie in te hoeven steken, maar dat alles vanzelf gaat. Na 2 dagen dacht ik niet meer in het Spaans, al wilde er af en toe nog wel eens een woord over mijn lippen glippen.

- Rotterdam. Geen gereis, alle familie en vriendinnen mochten deze keer naar mij toe komen.

- Typische Nederlandse dingen: de tram (ohja, daar moet je voor uitkijken als je oversteekt....), een treinvertraging (die enige keer dat ik naar een andere plaats (Amsterdam) ging, had ik natuurlijk vertraging), fietsen (hier zijn de automobilisten wél gewend aan deze verkeersdeelnemers) en oliebollen eten om het nieuwjaar in te
luiden.

- Samenzijn en leuke dingen doen met Oskar: 2 bioscoopbezoeken. Zo kom je praktisch nooit in de bioscoop, nu zelfs 2x. Wat een luxe en handig die cadeaubonnen! En een traditie in leven houden: samen uit eten gaan bij de Griek.

- Familie. De kerstdagen doorbrengen met familie. Afspreken met mijn nicht, die toevallig ook in Rotterdam is. Kleine dromen waar maken. :-)

- Vriendinnen. Een verrassing van een vriendin voor mij: high tea. Een fijne middag bijkletsen met andere vriendinnen en een lang telefoongesprek met nog een vriendin.

- Kerstdiner op zijn Spaans: ieder kookt een gerecht en neemt dat mee.
Gegarandeerd een geslaagde opzet, maar dan moet je alleen een deel van je gerecht niet vergeten klaar te maken. ;-)

- Typische Spaanse snoepjes die tijdens de Kerst gegeten worden. (Lees: zoet, soms machtig en héééél veel amandelen)

- Cadeaus. Het was al een cadeau om weer even thuisthuis te zijn, maar in mijn handbagage gaan ook aardig wat cadeaus mee terug naar Spanje. Dank jullie wel allemaal, echt heel lief!

- Een paar leuke anekdotes bij de cadeaus en gedichten voor elkaar. Tip: gebruik nooit het woord ‘zus’ in je gedicht als je niet wilt dat iedereen weet dat jij hem geschreven hebt. Een verpakking met Spaanse tekst verraadt de gever, ook niet slim dus. Niet vergeten: check je pakket nogmaals op verborgen cadeaus, zo verdwijnt er geen cadeautje per ongeluk in de vuilnisemmer.

- Souvenirs voor Spanjaarden. Ik heb 3 gratis reklame zadelhoezen geritseld van fietsen op het station (Nee, deze dingen kun je écht niet in Spanje kopen en waarom zou ik ervoor betalen als ik het ook gratis kan meenemen?), een boek gekocht (voor een verzameling van hetzelfde boek in allerlei talen) en een paraplu (anders stap ik nooit zo’n tyische toeristenwinkel binnen, ‘nee mevrouw, ik ga hem nu niet gebruiken, het is een cadeautje’.)

Ik heb enorm genoten van alle vertrouwde dingen, lieve mensen en uitstapjes. Dank jullie wel!!! Ik heb weer genoeg energie om ook van de tweede helft van mijn Spaanse avontuur een succes te gaan maken!

P.S. Voor wie het niet weet: je kunt rechts naast de titel van een blog de letters tijdelijk groter zetten. Dat leest makkelijker.

P.P.S. Foto's blog 'Weekendactiviteiten' zijn toegevoegd. Ik ga binnenkort foto's verwijderen om weer nieuwe te kunnen plaatsen, dus mocht je nog oude foto's willen zien, nu kun je ze nog bekijken.

  • 01 Januari 2013 - 14:51

    Marian( Mams):

    Je kunt nu inderdaad met plezier terugkijken op een mooie kerst/familie/vrienden bezoek en met al deze leuke herinneringen in je hoofd er weer tegen,wat betreft je leerdoelen in Corense. Succes,liefs mam.

  • 01 Januari 2013 - 17:10

    Marian (internetkennis):

    Heerlijk dat je zo hebt genoten van je vakantie!
    Dan kun je er inderdaad weer tegenaan, zoals je mam zegt.

    Alle goeds voor jou in het nieuwe jaar!

    Liefs, Marian

  • 01 Januari 2013 - 20:37

    Ingrid Hollander-Mus:

    Hoi Ingrid

    de beste wensen voor 2013!! Goed dat je even naar ned bent gegaan. Zo te lezen was het een zeer geslaagde tijd!
    veel plezier verde,r liefs
    Ingrid

  • 02 Januari 2013 - 13:10

    Maria:

    Wanneer je dit leest ben je weer terug in Spanje. Ik hoop dat de reis voorspoedig is verlopen. Het zal weer even wennen zijn maar met zoveel fijne herinneringen van je kerstvakantie komt het helemaal goed.
    xxxx Maria

  • 02 Januari 2013 - 22:24

    Oskar:

    Op dit moment zit jij in het boemeltje van Vigo naar Ourense en ik voor de tv. Maar de tv staat uit want nagenieten van de vakantie veel leuker.
    P.s. de tekstvergrootfunctie werkt vast alleen op een echte computer. In ieder geval niet op inferieure ipad.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 31277

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: