Weekend activiteiten - Reisverslag uit A Coruña, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Weekend activiteiten - Reisverslag uit A Coruña, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Weekend activiteiten

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

09 December 2012 | Spanje, A Coruña

Woensdag om 19.30u heb ik de trein: bestemming La Coruna. Morgen (6 dec) en zaterdag zijn Spaanse feestdagen. Dat betekent in praktijk een lang weekend vrij.
Voor de eerste keer sinds ik hier ben ga ik bij andere vrijwilligers op bezoek. Mijn weekend is deze keer niet zo rustig (Lees: (uit)slapen, wandelen, Spaans leren en internetten). Ik denk dat ik eerder liever in huis was dan uitgaan en andere mensen ontmoeten. Nu begin ik pas behoefte te krijgen mijn horizon te verbreden en niet alleen mijn huisgenoten te kennen.

Op het station ontmoet ik Anna, een Russische die in La Coruna haar EVS doet. Samen wandelen we naar haar huis. Bij aankomst merk ik al gelijk veel verschillen op: wat is het heerlijk warm, nieuw en bovendien netjes in dit huis! Waar ik in mijn eigen huis met een dik vest door het huis wandel, is dat hier niet nodig. In mijn huis werkt de verwarming niet goed. We hebben wel een gaskachel, maar daarmee kun je alleen een van de ruimtes verwarmen. Wanneer ik in mijn eigen kamer zit, staat de verwarming standaard aan. Ook laat ik de badkamerdeur openstaan om de warmte van die verwarming te gebruiken in mijn kamer. Beide verwarmingen hebben weinig vermogen en werken niet altijd. Daarom heb ik nog een kleine verwarming gekocht. Op deze manier is het redelijk aangenaam. Ons huis is in vergelijking met die van Anna gewoon oud. Spullen zijn oud en apparaten hebben een gebruiksaanwijzing. Ik ben er al aan gewend dat het zo is, maar wanneer ik dan zie dat het ook anders kan zijn voelt dat erg luxe. Ik voel me een prinses, helemaal wanneer ik gelijk kan douchen en ontdek waar ik mag slapen: in een groot tweepersoonsbed!

Ik ontmoet ook de andere vrijwilligers die hier wonen: Piera (Italiaanse, meer specifiek: ze komt uit Sardinië vandaan), een andere meid die ik ken van de on arrival training en de 2 andere huisgenoten. Grappig detail: een van deze andere huisgenoten heb ik al ontmoet toen ik met Anna in Santiago was en we s'avonds op stap gingen. Ik wist wel dat deze meid in La Coruna woonde, maar niet dat ze in hetzelfde huis woont als Anna en Piera. De andere huisgenoten gaan donderdag t/m zondag met 30(!) andere vrijwilligers uit La Coruna in een bus naar Portugal. Anna wil lekker relaxen en daar heb ik ook wel zin, dus wij vermaken ons hier.

Donderdag na het ontbijt gaan we wandelen naar het centrum. De winkels zijn gesloten, maar enkelen hebben toch hun deuren geopend op deze feestdag. Anna wil graag naar een 2de hands boekwinkel. Heerlijk, snuffelen tussen de boeken! Mijn oog valt op een reisboekje over Amsterdam. Ik lees over onze Nederlandse spreekwoorden met het woord 'kaas' erin (Ohja, die hebben wij inderdaad...). Eén pagina is gewijd aan onze andere provincies. Interessante selectie van bezienswaardigheden: over Limburg wordt alleen Maastricht genoemd. Dat kan ik nog wel begrijpen. Maar tot mijn verbazing wordt Twente genoemd als plaats waar je moet zijn om carnaval te vieren. Niets over het carnaval in Brabant en Limburg, die naar mijn idee beiden veel grootser worden gevierd. Ik zal het er maar op houden dat het een oud boekje is (2001)… ;-)

We nuttigen onze lunch in een bar: pinchos (=tapas) van de zee. Daarna wandel ik nog een uurtje of 2 alleen door de stad, terwijl Anna thuis met haar familie gaat Skypen. Ik bezoek een park waar ze iedere dag(!) bloemen verwisselen om hiermee de datum van die dag te laten zien. Als echte toerist maak ik nog een foto van het Operahuis. In het naastgelegen park (waar ik met Oskar ben geweest om het Casa de Sciencias te bezoeken) leef ik me nog even creatief uit met mijn camera om een molen op de foto te zetten. Daarna wil ik weer naar Anna's huis terug. Ik moet alleen nog even de halte van de goede bus zien te vinden. Ourense ligt in een dal, maar La Coruna heeft nogal wat hoogteverschillen. Gevolg: wanneer ik na nog een keer de halve stad ben doorgelopen om de juiste bus te vinden eindelijk Anna’s huis bereik, doen mijn voeten nogal pijn (En dat met mijn bergschoenen aan...).

Vrijdag slapen we lekker uit. Daarna gaan we winkelen. Voor de verandering heb ik daar eens zin in. Normaal koop ik niet snel nieuwe spullen. Anna weet een grote winkelboulevard 'Marineda City' met o.a. Ikea en Decathlon. Er is ook een enorm winkelcentrum met 3 verdiepingen. Alle grote merken zijn hier wel te vinden. Ik ga op zoek naar een cadeautje voor Kerstmis voor de persoon die ik getrokken heb (Lees: Ja, ik ben met de Kerst in Nederland). Cultuurverschil: Anna merkt op dat ze het gek vindt dat de kassa van de Primark achter in de winkel is, zodat je nog een keer de hele winkel door moet om bij de uitgang te komen. In Rusland is dat blijkbaar veel logischer: de kassa zit standaard bij de uitgang. Eigenlijk kan ik nog een warme trui gebruiken, maar helaas vind ik die niet. Wel zie ik nog een goede fotoplek: een informatiehoek over milieu educatie en recycling. Natuurlijk moet ik daar een foto van maken! Het is tevens een leuke plek om met Anna op de foto te gaan. In Ikea eten we nog een hapje, waarna we weer de bus terug nemen naar huis. In de avond gaan we inktvis eten met een vriendin van Anna en een andere meid. De inktvis smaakt bijzonder lekker: zacht met een beetje pikant. Ook hier ontdek ik weer hoe klein het wereldje van EVS vrijwilligers hier is: de vriendin van Anna kent een jongen die vorig jaar zijn vrijwilligerswerk bij Amigos da Terra heeft gedaan. Toevallig heb ik die jongen een paar weken terug in mijn huis gezien, hij kwam even kijken naar zijn oude huis en kamer.

Zaterdag zou ik om 10u mijn trein terug nemen, maar ik besluit mijn ticket om te ruilen. Waarom zou ik nu al naar Ourense teruggaan, terwijl ik ook gezellig hier kan blijven. Veel leuker! Aan het eind van de middag hebben we weer afgesproken met dezelfde meiden. We wandelen naar een andere toeristische trekpleister in La Coruna: de Millenium Obelisk. Leuk detail: de Obelisk staat in een cirkel van water. Een jongetje gebruikt dit water om zijn elektrische bootje te laten varen. Onze volgende stop staat ook in de toeristische folders: Monte de San Pedro. Je kunt langs deze berg in een mooie lift (in de vorm van een bol) omhoog, maar wij doen de gratis en gezonde variant: we wandelen via een steil pad naar boven. Met zijn 4en kijken we naar de zonsondergang. Erg mooi, want zo vaak zie ik de zon niet op een uitkijkpunt ondergaan!

Zondag doen we lekker rustig aan in huis: we hebben beiden een aantal dingen die we willen doen. In de namiddag neem ik de trein naar huis. Het was een erg goed besteed weekend!

  • 09 December 2012 - 19:31

    Marian:

    Ha Ingrid,
    wat een leuk en gezellig weekend beschrijf je daar!
    En.. met de kerst in NL? Gezellig!!
    Liefs,
    Marian

  • 09 December 2012 - 20:28

    Mrian(mams):

    Nou Ingrid,je hebt weer een aantal nieuwe vrienden leren kennen, en een leuk weekend daardoor gehad.
    Het leek wel op een vakantieweekend, wat je allemaal hebt gezienen gedaan.

    Liefs mam

  • 10 December 2012 - 08:58

    Oskar:

    Mooi verhaal! Beetje gepikeerd je in Twente moet zijn voor carnaval? :p Het zal inderdaad aan de leeftijd van het boekje liggen; in 2001 vierden ze immers nog geen carnaval in t zuiden. ;)

  • 10 December 2012 - 15:45

    Maria:

    Prachtig dat je er goed van kunt genieten en e.e.a. leuk op papier uitdrukt. Je voelt je er meer en meer thuis en de taal zal van positieve invloed zijn.
    Ga zo door.
    xxxxx

  • 11 December 2012 - 08:29

    Hugo:

    Ik kan inderdaad bevestigen dat je in Twente (nog steeds) prima carnaval kunt vieren.

    Leuke verhalen en mooie foto's Ingrid. Je zult vast alweer uitkijken naar de Kerstdagen in Nederland. Gezellig rond de Kerstboom, bij het Kerstdiner en natuurlijk bij elkaar. Hele fijne feestdagen alvast!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 31281

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: