Project Kerstmis 2012 - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Project Kerstmis 2012 - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Project Kerstmis 2012

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

02 December 2012 | Spanje, Ourense

Afgelopen week ben ik gestart met een nieuw project. Dit project heeft als doel mensen minder te laten consumeren, te zorgen voor minder afval en het gebruik van meer lokale en ecologische producten te stimuleren. Met Kerst worden er veel cadeaus uitgewisseld. We willen laten zien dat het niet altijd tastbare cadeaus hoeven te zijn, maar dat je ook op andere manieren iemand blij kunt maken met een cadeau zonder daar extra afval voor te produceren.

Net als het plastic zakken project is dit project in eerdere jaren ook uitgevoerd. Het plastic zakken project werd gestart in 2011 in een andere stad in een ander deel van Galicië. Dit project is al bekend in Ourense, maar werd erg succesvol ontvangen, dus wordt het nog een keer gedaan.

In eerdere jaren werd er een marktkraam gemaakt met producten gemaakt uit afvalmaterialen zoals portemonnees van papier en haarspeldjes van blik. Ook werd er informatie gegeven over hoe je zelf compost kunt maken (=afval hergebruiken). Een ander idee voor deze campagne is een waardebon waarop de gever een activiteit kan aankruisen of zelf invullen. Die waardebon kan worden gegeven aan iemand als cadeau.

Dit jaar wordt deze campagne met het oog op de financiële crisis op een andere wijze ingevuld. Amigos da Terra heeft geen geld en tijd om producten uit afval te maken of waardebonnen uit te printen.
In overleg met Maria heb ik samen 3 ideeën voor deze campagne uitgewerkt:

1. 'Help ons met de verhuizing en ontvang een cadeau'. Dit was Maria's idee. Alle partijen hebben er voordeel van: wij hebben veel spullen over die niet mee kunnen naar de nieuwe, veel kleinere locatie, we hebben handen nodig om de verhuizing te verrichten, de ontvangers hebben er een meubelstuk of ander item bij én we voegen niets toe aan de afvalberg.

2. 'Ontvang een potje gevuld met compost en zaden'. Dit was mijn idee. Met je eigen groenteplantje van lokale zaden ben je ecologisch bezig. In het kader van 'laat de mensen weten waar we naartoe verhuizen en geef ze een aandenken' geven we de mensen die ons geholpen hebben dit cadeautje. De potjes worden natuurlijk gemaakt uit afval.

3. We herhalen de succesvolle actie met de waardebon nog een keer. Die versturen we digitaal aan een grote groep mensen.

Ik sta achter de doelen van dit project en ik heb zin aan de slag te gaan met deze nieuwe uitdaging!

P.S. Onze vakantie nu ook in beeld: een selectie van onze vakantiefoto's (55 in totaal) is toegevoegd aan de bijbehorende blogs. Veel kijkplezier! In 2013 haal ik die foto's weer weg, vanwege beperkte fotoruimte op dit blog. Ik heb geen zin om te gaan betalen voor meer fotoruimte.

  • 03 December 2012 - 09:15

    Ingrid Hollander-Mus:

    Klinkt goed en werkbaar...succes ermee

  • 03 December 2012 - 09:39

    Maria:

    Goede plannen. Lijkt me best lastig om telkens weer iets nuttigs te bedenken.
    Mooie en vooral ook blijde foto's.




  • 03 December 2012 - 09:48

    Marian:

    Klinkt heel goed. Goed idee ook van jou: dat potje met compost en zaden.
    Ik ga de foto's bekijken.

  • 03 December 2012 - 11:22

    Maian(mams):

    Leuk om te lezen wat jullie weer voor plannen bedacht hebben,de bewoners uit Ourense zijn jullie acties
    ondertussen wel gewend maar misschien ook wel nieuwsgierig naar jullie nieuwe acties. Succes ermee!

  • 09 December 2012 - 18:04

    Susan:

    Hey zussie..

    Goede ideeen komen er uit mijn zus qua afvalverwerking. Mooi om te horen hoe je hier actief mee bezig bent! Kijk er nu al naar uit om dalijk even "life" samen te skypen!

    Liefs xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 31277

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: