Project plastic zakken (2) - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Project plastic zakken (2) - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Project plastic zakken (2)

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

26 November 2012 | Spanje, Ourense

Ken je die acties waarbij je je naam op een papiertje kunt schrijven en je iets kunt winnen? Dezelfde actie hadden wij vandaag.

De coupons die worden gebruikt voor de campagne ‘vermindering van het gebruik van plastic zakken’ hebben 2 doelen.
Op een deel van het biljet hebben de deelnemers 5 handtekeningen verzameld doordat ze aangaven geen plastic zakken te willen bij hun aankopen op de markt. Met die 5 handtekeningen hebben ze een hergebruik tas ‘verdiend’.
Op het andere deel van het biljet hebben de mensen hun gegevens ingevuld. Daarmee kon er vandaag iets extra’s gewonnen worden: een mooie grote kar om je boodschappen in mee te nemen.
Eén keer per maand vindt er een trekking plaats. Dan worden een aantal van deze karren verloot. Vandaag was de eerste trekking. Onze campagne loopt van oktober tot en met februari. Dat betekent dat de mensen in totaal 4x de kans hebben om een boodschappenkar te winnen.

We staan deze keer op een andere plek op de markt: bij de groente- en fruitverkopers. Op dit deel van de markt mogen mensen zelf hun eigen geteelde producten uit hun tuin aan de man brengen. In overdekte kramen mag alles worden uitgestald.

Eerst proberen we met onze groep vrijwilligers nog een paar coupons te ‘slijten’. Dat wil vandaag echter niet lukken, de meeste mensen willen niet eens luisteren. Na anderhalf uur, om half 12 vindt de eerste trekking plaats. 3 afgevaardigden, 2 vrouwen van gemeente Ourense en 1 man van de administratie van het marktgebouw, komen de trekking bijwonen. Ze trekken zelf ook een paar coupons. Ondertussen schrijft Maria de namen van de winnaars op. De andere vrijwilligers mogen ieder ook een winnaar trekken. Natuurlijk hoor ik daar ook bij. Alles wordt door mij op foto vastgelegd. Ik goochel met twee camera’s tegelijk: de mijne en die van Amigos da Terra. Dat is achteraf een goed besluit. Een foto van mijzelf die door een ander met mijn eigen camera is gemaakt is niet zo mooi gelukt. Dat krijg je als je camera een gebruiksaanwijzing heeft. ;-) Gelukkig is de foto gemaakt met de andere camera prima.

Na de trekking blijkt dat 2 van de 10 coupons van verkopers op de markt zijn. Die zijn uitgesloten van deelname, dus daarom worden er 2 nieuwe coupons getrokken. Er wordt zelfs al een van de karren aan een winnaar uitgereikt. Dat heb ik echter gemist, hoorde ik pas later.

• 27 November 2012 - 09:22

Marian:

Goede actie!

• 28 November 2012 - 15:47

Violette:

Ola Ingrid!

Bedankt voor het compliment! Ook op jou site is ook veel herkenbaar zoals de fitnesstoestellen in het park, spelende kinderen.... zowat tot diep in de nacht. Ik zie dat je tot juni in Spanje verblijft, heerlijk lang!

Geniet ervan!

Groetjes Violette