Vakantiedagboek dag 4 en 5 - Reisverslag uit A Coruña, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Vakantiedagboek dag 4 en 5 - Reisverslag uit A Coruña, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Vakantiedagboek dag 4 en 5

Door: Oskar

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

16 November 2012 | Spanje, A Coruña

Dag 4

We laten ons het ontbijt goed smaken in het hotel. Het personeel kijkt een beetje vreemd op als we voor de 3e keer ons bordje vol scheppen met al het lekkers. Spanjaarden eten 's ochtends meestal alleen een zoet broodje bij een kopje koffie. Maarja, je bent Hollander of je bent het niet, dus profiteren we maximaal van het ontbijt.

Het ontbijt wordt gevolgd door een bezoek aan het park voor onze deur. Er zijn her en der tussen de rotsige kustlijn kleine strandjes van amper 30 meter breed. Het park bevat verschillende kleine bezienswaardigheden waaronder een soort Moorse tuin en een mini versie van Stonehenge. Je kunt hier ook uren kijken naar de woeste golven die prachtig opspatten tegen de rotspartijen. In de verte speelt een eenzame local op zijn doedelzak. Het geluid wordt ver gedragen door de wind. De belangrijkste trekpleister in dit park is overigens de 'toren van Hercules'; de oudste nog in bedrijf zijnde vuurtoren, al is ie door de jaren heen wel een keer of 3 gerenoveerd.

In de namiddag brengen we een bezoek aan het 'sea life' van La Coruna. Een mooi opgezet museum met veel aquaria en allelei beesten die je liever niet tegenkomt bij een frisse duik in de zee. Achter enkele centimeters dik glas zijn ze echter prachtig te bekijken.

Via de boulevard van La Coruna lopen we naar het centrum van de stad. Ingrid weet nog een mooi plaza vinden, want ze is hier een maandje geleden ook even geweest tijdens haar introductieweek. We hopen hier echter ook een lekker restaurantje te vinden dat geopend is, want die zijn schaars tijdens het naseizoen. We moeten het echter doen met een semi-cafetaria; een ietwat fel verlichte ruimte met tafels en stoelen waar oude mannetjes een kaartje leggen en anderen de primera division volgen op 1 van de vele TV schermen.

Omdat het vandaag mijn verjaardag is willen we 's avonds de 'geluksballon' oplaten die we van Madelon hebben gekregen. Een klein strandje vlakbij ons hotel leent zich hier prima voor. Ik steek het gevaarte aan terwijl Ingrid alles vast legt op film. Binnen no-time is het ding slechts een helder stipje in de lucht. Helaas verliest het brandertje onder de ballon vrij snel aan kracht en zien we binnen een minuut het ding alweer naar beneden komen. Gelukkig crasht de ballon ergens op een nat grasveld van het park zodat er geen brandgevaar is. We maken nog een nachtelijk wandelingetje alvorens we het hotel weer opzoeken.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dag 5

Op onze laatste dag in La Coruna staan nog 2 musea op het programma, omdat we gisteren bij het aquarium de '3-tickets-halen-2-betalen' actie niet konden weerstaan (had ik al iets gezegd over Hollanders en het onderste uit de kan?).

Onze eerste bestemming ligt in een park midden in de stad. Uiteraard zijn er hier meer auto's dan parkeerplaatsen. Als we eindelijk een plekje hebben worden we weggestuurd door een local (want we hebben geen vergunning en dat Portugese nummerbord valt gelijk op). Niet veel later lukt het toch een toeristenplekkie te vinden. Het museumpje is verrassend leuk, want het gaat over wetenschap en techniek. :) Op de eerste verdieping kan het kind in ons zich uitleven op allerlei wetenschappelijk verantwoorde spelletjes. De overige verdiepingen zijn iets minder interessant, want veel tekst is alleen in het Spaans of Gallego.

Het laatste museum staat in het teken van de mens ('casa del hombre'). Alle biologielessen van de middelbare school worden er hier in rap tempo doorheen gejaagd. Er is zelfs een minibioscoopje ingericht om een ruisig jaren 80 filmpje van een bevalling te kunnen bekijken! (#daargaatmneetlust). Gelukkig valt ook hier het een en ander te experimenteren. De voetbalkooi waarbij je zo hard mogelijk een penalty moet nemen kan ik wel waarderen. Ingrid iets minder, want zij staat op doel.

De middag vordert alweer aardig als we op weg gaan naar Santiago de Compostela. Net voor zonsondergang komen we aan bij dé kathedraal van dit pelgrimsoord. Het 20 jaar oude reisgidsje van mn moeder waarschuwde al dat commercie hier hard heeft toegeslagen. Voor het omhelzen van een beeld moet je flink betalen, en alle traditionele kaarsjes zijn vervangen door ledlampjes. Je kunt zelfs een smsje sturen om een digitaal kaarsje op een soort beeldscherm 'aan te steken'. We besluiten toch een paar ledjes aan te steken voor onze dierbaren in het hiernamaals. Tevreden keren we terug naar Ourense.

• 16 November 2012 - 10:15

Ans En Hans Von Weersch:

Hoi Ingrid en Oscar ,wat beleven jullie veel op jullie vakantie in La Coruna,we genieten van de leuke en humoristisch geschreven vakantieverhalen ,waarbij we ook moeten lachen om de opmerkingen ,dat jullie echte Hlolanders zijn (Lees uitggebreid en veel eten bij het ontbijt en de 3halen ,2 betalen-aanbieding!Haha!
    Oskar nog proficiat met je verjaardag,we lezen jullie verhalen met grote interesse,heel leuk!
    geniet maar samen van deze vakantie en Ingrid ,veel succes met jouw vrijwilligerswerk/milieuproject,ook jouw verslagen lezen we met grote belangstellling ,ook leuk geschreven met mooie foto"s.Tot ziens!
    Lieve groeten van Tante Ans en Oom Hans,Oirsbeek

• 16 November 2012 - 13:49

Marian:

Ja, ik moet ook wel even lachen om dat 'echte hollanders' en 'het kind in jezelf kan zich even uitleven'. Veel belevenissen inderdaad zo saampjes! Leuk om te lezen.

• 17 November 2012 - 14:20

Maria:

Met veel plezier jullie verhaal gelezen. Leuk om samen zo'n brede interesse te hebben.