Ga je mee vogels kijken? - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Ga je mee vogels kijken? - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Ga je mee vogels kijken?

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

06 Oktober 2012 | Spanje, Ourense

Mijn mentor heeft een informatiebericht op de website geplaatst over een vogelexcursie in het kader van de Internationale Dag van de Vogels. Deze excursie wordt georganiseerd door een organisatie genaamd ‘Bilurico’. Bilurico is een van de organisaties die milieu activiteiten houdt in Ourense.

Met Carla en mijn mentor naar de afgesproken plek. Een mooie uitkijkplek langs de waterkant van de rivier de Miño. Ourense is om deze rivier heen gebouwd. Ik loop elke dag over een van de vele bruggen over de Miño, de oude Romeinse brug, naar mijn werk.
We mogen een prismakijker of verrekijker lenen en er staan een aantal telescopen opgesteld. De man die de excursie verzorgt heeft afbeeldingen van vogels op de omheining gehangen. Deze vogels hebben allemaal hun leefgebied in dit deel van de rivier de Miño. De vraag is of we ze ook allemaal zullen gaan zien deze morgen.

Een prismakijker bedienen is in het begin even wennen. Na een paar keer proberen begrijp ik dat ik iedere keer wanneer ik opnieuw wil kijken, het beeld weer scherp moet stellen.
In de 2 uur dat ik er ben zie ik meeuwen, een reiger, een witte kwikstaart, een gele kwikstaart (is zeldzaam geworden volgens mijn ANWB natuurgids), een overloeper, een aalscholver en meerdere wilde eenden. Geen slechte ‘vangst’ voor een eerste keer serieus vogels kijken lijkt me zo!

We krijgen uitleg hoe een vogelkast te maken voor kleine vogels zoals de mees. En hoe je een voederbak van een plastic fles maakt om de vogels in de winter bij te voeren. Uit het verhaal van de man begrijp ik dat de reiger veelvoorkomend is in Noord-Europa. Ik vertel daarop tegen Carla en mentor dat ik de reiger vaak in mijn woonplaats zie. Een ijsvogel staat ook in het lijstje van vogels die hier voorkomen, maar hij is niet vaak te zien. Ik vind het leuk dat ik kan vertellen dat de ijsvogel het symbool is van een Nederlandse natuurorganisatie (Natuurmonumenten).

Carla gaat nog even spelen met mijn fotocamera en de verrekijkers / telescopen om een paar vogels op de foto te zetten. Voor de excursie staat 4 uur gepland, maar ik ga na 2 uur tevreden naar huis. Ik ben weer een nieuwe ervaring rijker!

  • 07 Oktober 2012 - 13:01

    Janneke:

    Hoi Ingrid
    Nooit gedacht dat jij nog eens vogels ging spotten,leuk verslag.Alles goed daar?xxx

  • 07 Oktober 2012 - 17:05

    Maria:

    Nou die Carla heeft 2 unieke exemplaren gespot als ik zo door de verrekijker kijk. Leuk gedaan.
    xxx Maria

  • 07 Oktober 2012 - 17:57

    Marian:

    Je maakt wat mee zeg! Liefs.

  • 08 Oktober 2012 - 14:15

    Martine:

    moet je eens een groep vogelaars tegenkomen; je lacht je rot (héle enthousiaste mensen die iets zien vliegen wat jij niet ziet en dan als groep helemaal uit hun dak gaan)

  • 24 Oktober 2012 - 10:04

    Marlous:

    Haha wat leuk dat je bent gaan vogels kijken! Dat deed ik vroeger met mijn opa, en dan waren we ook altijd helemaal gelukkig als we gele en witte kwikstaarten zagen!

  • 28 Oktober 2012 - 10:24

    Susan:

    Hey zus!
    Dat lijkt mij nu ook echt leuk vogels spotten in de natuur!
    In die korte tijd heb je inderdaad veel te zien gekregen. Kusje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 31277

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: