10 jaar As Corcerizas - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu 10 jaar As Corcerizas - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

10 jaar As Corcerizas

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

05 Oktober 2012 | Spanje, Ourense

Het educatieve centrum van Amigos da Terra bestaat 10 jaar!! Dat vieren we feestelijk in het weekend van 29 en 30 september.
Met een volle auto (veel spullen+5 mensen) naar As Corcerizas. Bij aankomst moeten we wachten. De persoon die de workshop over helo- en hydrofytenfilters zal gaan geven is er nog niet.
Ik weet alleen dat deze filters bestaan en dat ze op de Wageningen Universiteit worden gebruikt, maar de details hoe ze werken weet ik niet. Het verschil tussen een helo- en hydrofytenfilter weet ik trouwens ook niet. Wanneer een van de andere Wageningers mij meer kan uitleggen, lees ik dat graag. (Ik vind het veel leuker het van een ander te horen dan het op te zoeken op internet). Wat ik wel weet: een helo of hydrofytenfilter wordt gebruikt om water te zuiveren. Deze planten maken een heel wortelstelsel onder water. Het is als het ware een tapijt van wortels. Met deze wortels neemt de plant onder andere CO2 op en geeft de plant zuurstof terug aan het water. Tot zover mijn summiere uitleg.
De workshop heeft voor mij niet veel toegevoegde waarde qua uitleg over hoe de filters werken. Het enige wat ik begrijp is dat het 5 dagen duurt voor een bassin met water schoon is. Natuurlijk is deze tijdsduur afhankelijk van de grootte van de waterpartij en de hoeveelheid planten. De woorden aerobe en anaerobe herken ik ook nog, het water is dan zuurstofrijk- of zuurstofarm. Welke toepassingen er met deze filters in Spanje zijn vind ik veel interessanter. Niet alleen natuurlijke wateren kunnen met deze filters worden schoongemaakt, maar ze worden ook toegepast bij waterbassins in de stad.
Daarna gaan we naar de vijvers op het terrein van As Corcerizas om in een demonstratie te zien hoe de filters werken. Er passen 5 planten in een plastic raster. Meerdere rasters kunnen aan elkaar worden geklikt zodat ze de hele vijver bedekken.

Na de workshop is het tijd om met zijn allen te eten. Het glas wordt geheven om te proosten en we genieten van al het eten dat iedereen heeft meegebracht. Er is o.a. eigen gebakken brood, een hartige As Corcerizas-verjaardagstaart en couscoussalade. Ook zoete cake en amandeltaart kunnen we proeven. Ik schaam me een beetje, omdat mijn salade gewoon een mengelmoes van fruit en groente is en mijn cake in de supermarkt is gekocht. Lang niet zo lekker als alles zelf bakken!

Dan een keuze uit een tweede workshop: brood bakken of een oven bouwen. Een makkelijke keuze. Carla geeft de workshop oven bouwen en ik heb wel zin om vieze handen te krijgen!
De oven mag niet te hoog zijn en hij moet ook een beetje bol lopen, anders is de warmtecirculatie niet goed. Een bepaalde soort klei dient als cement om de bakstenen (gemaakt van een natuurlijk materiaal waarvan ik de naam niet meer weet) aan elkaar te lijmen. Aan de binnen- en buitenkant wordt een andere laag klei aangebracht. Als afsluiter wordt de oven ’10 jaar’ gedoopt.

Het ‘harde’ werken wordt beloond met een saaie presentatie over de psychologie van samenwerking tussen mensen. Ik heb niet veel zin me in te spannen om de opdracht te maken die we krijgen, want ik ben moe. Gelukkig kunnen we daarna weer eten van alle lekkere gerechten, jammie!

Eerst een presentatie van foto’s en een film van 10 jaar As Corcerizas. Bij een verjaardag hoort ook een feestje. Dat betekent muziek maken, zingen en plezier hebben! Allerlei Gallisische en Spaanse liederen passeren de revue, ik vind ze erg mooi en levendig klinken. Op de vraag of ik Nederlandse liederen weet, zeg ik tot mijn schaamte dat we niet echt ‘volksmuziek’ hebben. Die klompendans vind ik het vermelden niet waard. De nacht/ochtend wordt doorgebracht in het hostel. Zondagmiddag gaan de gasten naar huis en moeten Carla, Markus en ik samen met 2 anderen nog een aantal dingen doen. Beddengoed opruimen en het afval verzamelen.

Dit weekend was een fijne afsluiter van een drukke week. Het voelde totaal niet als werken, ondanks dat het mijn hele weekend heeft ‘gekost’.

  • 06 Oktober 2012 - 11:04

    Mams:

    Ik dacht dat je een feestweekend zou hebben,maar zo te lezen was het een educatief weekend!
    Leuk dat je zo veel leert . liefs van mams

  • 06 Oktober 2012 - 13:36

    Marian:

    Leerzaam inderdaad!
    Wat een afwisselend leven heb je op het moment, zeg! Erg leuk om te lezen.

    Liefs en regenachtige NL-volksgroeten,
    Marian

  • 06 Oktober 2012 - 18:31

    Oskar:

    Leuk oventje, maar een stuk kleiner dan ik me had ingebeeld. Hier past geen pizza in. :( ;) Wanneer ga je em testen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 31265

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: