De eerste keer in actie - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu De eerste keer in actie - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

De eerste keer in actie

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

15 September 2012 | Spanje, Ourense

De halve dag ben ik bezig met plakken, schrijven en snijden. Ik maak een informatiebord. Natuurlijk gaat dat bij mij niet zonder slag of stoot. Resultaat: 2 sneeën in mijn linkerhand, omdat ik uitschoot met het stanleymes tijdens het afsnijden van het stuk dat ik niet heb gebruikt. (Mijn hand is nu weer prima in orde, hoor.)

Het informatiebord hebben we s’avonds nodig. We zetten een tafel neer in een drukke winkelstraat van Ourense. Hierop uitleg over het manifest dat heel veel milieuorganisaties samen hebben opgesteld, informatiefolders over afval en een stapel lijsten om handtekeningen op te verzamelen.

Ben jij ook tegen en ben je een Spanjaard wonend in Galicië? Zet dan je handtekening tegen het verbranden van afval. Er is in Galicië op dit gebied een monopolist. Zij laat 93% van al het afval verbranden in grote fabrieken. De uitstoot van CO2 versnelt niet alleen het broeikaseffect, maar het is ook slecht voor de gezondheid van mensen. Via de bodem komen de chemische deeltjes in landbouwgrond en het aquatisch milieu (=grondwater, Wageningse term) terecht. Uit onderzoek is gebleken dat landbouwgrond binnen een straal van 10km van een fabriek ernstig wordt aangetast en dat er o.a. meer kanker voorkomt onder mensen. Al kan dat laatste ook andere oorzaken hebben, feit blijft dat het niet goed is voor de gezondheid.

De deelnemende organisaties zeggen niet alleen wat moet veranderen. Ze bieden ook alternatieve oplossingen o.a. hergebruik van afval en het stimuleren van het maken van compost.
Deze actie wordt tegelijkertijd in een aantal steden in Galicië gehouden. De komende 2 maanden zullen er nog meer van dergelijke avonden plaatsvinden. Er zijn in totaal 15000 handtekeningen nodig om aan de Galicische regering aan te bieden. Wij hebben 170 handtekeningen verzameld. Een goed begin, zou ik zeggen!

Ik heb zelf niet actief handtekeningen verzameld. Mijn lerares Spaans Anita spoort mij aan om jongeren aan te spreken, te beginnen in Spaans en daarna over te gaan op Engels. Dit heb ik echter niet gedaan. Het was geen verlegenheid, maar meer dat ik nogal druk was met alles bekijken en zien hoe een dergelijke actie in zijn werk gaat. Wie weet, een volgende keer doe ik het wel.

Bijzonder detail: oudere mensen die Maria en Anita spraken dachten dat onze actie over het verbranden van menselijke lichamen ging! Blijkbaar vonden ze de afbeelding van een rokende fabrieksschoorsteen niet duidelijk genoeg. Aangezien meerdere mensen dit dachten, heb ik later met een andere kleur stift ‘van afval’ op het informatiebord erbij geschreven.

Mijn eerste 'echte' bijdrage aan de organisatie, het was erg leuk om te doen!

P.S. Een educatief grappig filmpje (in het Spaans ondertiteld met Engelse stemmen) over afval opruimen, vind je hier: http://www.youtube.com/user/AmigosdelaTierra

  • 15 September 2012 - 16:53

    Marian:

    Goed van je: je eerste eigen bijdrage! Wees maar trots op jezelf!

  • 15 September 2012 - 18:29

    Janneke:

    Hoi Ingrid

    Zo te lezen gaat het goed met je en heb je het ook nog druk.Als je nog handtekeningen nodig heb we sturen ze zo op.
    Hier in Holland hebben we net de verkiezingen achter de rug en nu wachten we wie ons land gaat besturen,,,,,Verder gaat het met het weer matig,wat voor weer heb jij eigenlijk?Hoe gaat het met slapen in je hut?
    Veel liefs van ons uit waddinxveen

    P.S ook groetjes aan Oscar hij zal dit vast wel lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 31261

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: