Een nieuwe vrijwilliger bij Amigos da Terra - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Een nieuwe vrijwilliger bij Amigos da Terra - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Een nieuwe vrijwilliger bij Amigos da Terra

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

14 September 2012 | Spanje, Ourense

Er is een nieuwe vrijwilliger bij Amigos da Terra. Wie dat is?
Dat ben ik natuurlijk! ;-)

Donderdag 6 september 2012.
Raquel schrijft een artikel op de website van Amigos da Terra om mij te introduceren. Wanneer je het hele artikel wilt bekijken, surf dan naar:
http://amigosdaterra.net/info/080513_adt/novas-sve/1062-unha-nova-voluntaria-europea-colabora-con-amigos-da-terra
De tekst is natuurlijk geschreven in het Gallicisch, maar met hulp van Google Translate van Gallicisch naar Engels kom je al een heel eind.

Er staat (ongeveer) het volgende:
Amigos da Terra verwelkomt een nieuwe Europese vrijwilliger uit Nederland, Ingrid, die deze week begonnen is met vrijwilligerswerk en die de komende 9 maanden in Ourense zal verblijven.
Ingrid zal de meeste tijd gaan werken aan verschillende campagnes, informatie projecten en milieu educatie op het gebied van afval. Deze campagnes vinden plaats in onze centra.
Ondanks de korte tijd dat ze hier is, had Ingrid de mogelijkheid om As Corcerizas te bezoeken in gezelschap van Carla en Marcos, Portugese vrijwilligers, die dit jaar dankzij European Voluntary Service meewerken in onze projecten.
De rest van de tekst gaat over wat EVS inhoudt en is een uitnodiging voor Galicische jongeren om via Amigos da Terra uitgezonden te worden voor EVS. Amigos da Terra is net als Lava Legato een zendorganisatie.


Wat ga ik de komende tijd doen bij Amigos da Terra?

In mijn sollicitatiebrief aan de organisatie had ik aangegeven dat ik graag met milieu educatie bezig wil zijn. Praktisch werk afgewisseld met computerwerk voor het maken van materialen om de informatie te kunnen delen. Dat was mijn beeld dat ik er bij aanvang van had. Het onderwerp maakte mij niet zoveel uit. Als ik maar vaardigheden en kennis kon opdoen hoe milieu educatie door een NGO in de praktijk wordt gebracht.

In eerste instantie vond ik het jammer dat ik pas in september naar Ourense zou komen. Werken in As Corcerizas leek me erg leuk, maar dit is voornamelijk in de zomermaanden. Na gesprekken met collega’s begrijp ik waarom ik ben uitgekozen om pas nu hier te zijn. De 2 collega’s van beide kantoren (Analia en Paula) die werken met projecten in het educatieve centrum As Corcerizas spreken namelijk beiden praktisch alleen Galicisch en geen Engels. Wanneer er nieuwe vrijwilligers komen, is het voor hen gemakkelijker als die snel de taal kunnen leren of al (bijna) spreken. Dit was het geval met Marcos en Carla, want de Portugese taal heeft heel veel raakvlakken met Galicisch. Het is een beetje te vergelijken met Nederlands en Duits.

Nu ben ik blij met de doordachte keuze van de medewerkers van Amigos da Terra, want ze hebben er een goede reden voor. Ik kom hier toch om bepaalde zaken te leren en of dat nu via de ene weg of de andere weg gaat, dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Feit is dat ik me bevoorrecht voel dat ik ben uitgekozen om hier in Ourense en bij Amigos da Terra mijn EVS te mogen doen! Er waren na selectie 9 andere kandidaten. Ik ben gekozen vanwege mijn enthousiasme om (veel verschillende dingen) te willen leren. Het gaat hen eigenlijk niet om de rugzak die je meeneemt qua kennis en ervaring, maar het is belangrijker of je de juiste attitude hebt.

Een gesprek met Maria, mijn collega, met wie ik zal gaan samenwerken.
Uitleg over de thema’s waar ik aan ga werken: ‘afval’ en ‘natuurlijke hulpbronnen’.

Amigos da Terra werkt al 10 jaar met het thema ‘afval’. Ze heeft dus veel ervaring hiermee, enerzijds via de politieke weg en anderzijds via milieu educatie (zie blog over Amigos da Terra). Maria werkt via beide wegen, maar ik hoef me alleen bezig te houden met milieu educatie. Binnen het thema ‘afval’ lopen er twee projecten waar ik aan ga werken.

Het eerste project heeft als doel om de hoeveelheid afval die wij als consumenten produceren te verminderen. Tijdens een markt in de stad staat Amigos da Terra met een kraam. Door het houden van enquêtes wordt er met mensen in gesprek gegaan over het veelvuldige gebruik van plastic tassen. Om mensen te laten zien hoe hun eigen gedrag hierin is, krijgen zij een stempelkaart mee. Voor iedere keer dat ze geen plastic zak vragen bij de supermarkt, krijgen ze een stempel bij de deelnemende winkeliers. Na een volle kaart, krijgen ze als beloning een katoenen tas.
Ik kan aan dit project van het begin tot het eind werken, precies wat ik graag wilde. Het project zal in oktober of november van start gaan. Tot die tijd kan ik me een beetje inlezen en veel tijd besteden aan het leren van het Spaans.

Project nummer 2 waar ik aan ga werken heeft te maken met compost. Bij mensen thuis samen met hen een bak voor compost maken. Uitleg geven waarom en hoe het werkt. Op deze manier ziet men zelf resultaat in eigen huis. Er hoort ook foldermateriaal bij met manieren om thuis minder afval te produceren. Iedere 2 maanden is er een evaluatiemoment met de mensen. Vragen hoe het gaat en in gaan op problemen of vragen.

Het thema ‘afval’ klonk mij in eerste instantie een beetje saai in de oren. Ik had liever iets gedaan met bijvoorbeeld het bos. Maar aangezien ik gezegd had dat het onderwerp mij niets uitmaakte en ik me graag in iets nieuws verdiep, heb ik mijn mening nu bijgesteld. Ik begin er zelfs (gelukkig) enthousiast over te worden! Het doorbladeren van enkele folders deed mij realiseren hoe professioneel Amigos da Terra hiermee bezig is. Het is nogal een actueel onderwerp, waar veel over te leren valt. Door mij en door de mensen hier in de omgeving die ik straks kennis en vaardigheden mag gaan bijbrengen.

Daarnaast ga ik werken met het thema ‘natuurlijke hulpbronnen’. Dit thema is nog betrekkelijk nieuw. Ik heb enkel een mooie website gezien, waar ik me nog in ga verdiepen.

Naast deze projecten heb ik ook nog aangegeven graag iets te willen doen met de moestuin en met het thema ‘bos’. Raquel wil graag met mij haar kennis en kunde delen, dus vanaf oktober zal ik s’ avonds regelmatig in de moestuin te vinden zijn. Binnen het thema ‘bos’ is er op 21 maart 2013 de ‘Dag van de Boom’. Wie weet mag ik daar ook nog een rol in spelen.

Maria noemde mij overigens een 'ecologist', als naam voor een persoon die hart heeft voor het milieu. Zelf vond ik mezelf meer een 'environmentalist', aangezien mijn cijfers voor ecologie op de WUR niet echt om over naar huis te schrijven waren. ;-) Ben benieuwd naar onze samenwerking. Maria vertelde dat ze voor het eerst in jaren met een vrouwelijke vrijwilligerster mocht samenwerken. Vind ze wel leuk voor de afwisseling geloof ik.

Genoeg te doen dus, ik heb er reuze zin in!!!

  • 14 September 2012 - 21:17

    :

    Leuk om te lezen met welke projecten je aan slag gaat. Dat wordt een zeer leerzame ervaring de komende maanden, geniet ervan!

    Liefs, Heger

  • 14 September 2012 - 22:28

    Marian:

    Ja, heel interessant om te lezen waar je mee aan de slag gaat.
    Ik heb misschien nog een leuke tip wat een moestuin betreft. Heb je ooit iets gehoord over 'tuinieren op de vierkante meter'? Met van die bakken? Dan heb je niet veel ruimte nodig en kunt toch allerlei groenten en kruiden kweken.

    Hier in Cranendonck heb je trouwens ook een afvalophaler met de slogan 'Afval bestaat niet'.

    Veel succes met alles!

  • 15 September 2012 - 08:23

    Kyra:

    Hoi Ingrid,

    Dat klinkt allemaal erg interessant! Leuk dat je in de moestuin aan de slag kan. Ik hoop dat je het erg naar je zin hebt daar in Spanje en dat je ook leuke mensen om je heen hebt!
    Stuur je mij per e-mail (die heb je) je adres in Spanje?

    Groetjes!

  • 17 September 2012 - 13:11

    Maria:

    Ha Ingrid,

    Als het afval project in Galicië net zo goed gaat aanslaan als in Hengelo dan krijgen de inwoners misschien ook wel wat geld terug!!!! Onze gemeente heeft dit beloofd,tenminste.... Door het goede scheiden komt men nu afval te kort om de verbrandingsoven optimaal te laten branden. Hierop is het volgende gevonden: sinds een paar maanden komen containers vol afval vanuit o.a. Italië naar Twente.

    Heerlijk smullen zal het zijn zo'n zacht kropje sla uit eigen tuin. Ingrid veel leer en werkplezier en tot de volgende enthousiaste mail.

    groeten ;)


  • 22 September 2012 - 14:54

    Suus:

    Hey Ingrid!

    Klinkt allemaal super interessant het project waar je mee bezig bent.
    Ook heel duidelijk uitgelegd, zodat wij ons ook goed een voorstelling van kunnen maken hoe het project in elkaar steekt!!
    We skyeen snel en dan kun je mij wat meer erover vertellen..
    XX

  • 22 September 2012 - 22:49

    Corné:

    Hey Ingrid,

    Wederom leuk om je verhalen te lezen. Geeft een goed beeld van waarmee je bezig bent. Het lijkt me een erg leuk project!!
    Leuke foto van Elena en jou die je me mailde. Elena had 'm mij ook al via whatsApp gestuurd ;-))
    Doe haar de groeten.

    Veel plezier met je mooie werk daar!

    groeten,

    Corné

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 31261

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: