Ik presenteer u: Amigos da Terra! - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Ik presenteer u: Amigos da Terra! - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Ik presenteer u: Amigos da Terra!

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

13 September 2012 | Spanje, Ourense

Amigos da Terra is een NGO die op lokale basis werkt aan het signaleren van en aandacht vragen voor milieuproblemen op verschillende terreinen. De organisatie is lid van het Europese netwerk Friends of the Earth Europe. Een voorbeeld van een Nederlandse organisatie die lid is van het Europese netwerk is Milieudefensie. Daarnaast is er een wereldwijd netwerk genaamd Friends of the Earth International.

Een voorbeeld van Europese samenwerking is het deze zomer gehouden Summercamp in As Corcerizas. Allerlei milieuorganisaties uit verschillende landen kwamen naar Galicië om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. Carla en Marcos werkten mee aan het organiseren en uitvoeren van dit zomerkamp. Van de week hadden zij een Skype afspraak met een organisatie uit Brussel om het kamp te evalueren. De voertaal tijdens het kamp was overigens Engels, omdat dit het delen van ervaringen makkelijker maakte.

Amigos da Terra werkt op 5 terreinen:
1. Klimaatsverandering
2. Samenwerking met andere landen. Bijvoorbeeld op het gebied van bescherming van het mangrove bos in Zuid-Amerika.
3. Afval
4. Duurzaam consumeren
5. Bescherming en gebruik van de aarde

Bovenstaande thema’s worden benaderd vanuit twee invalshoeken.
De organisatie vraagt aandacht voor milieuproblemen in Galicië door via verschillende media informatie te verstrekken. Zij wil dat de regering wetten veranderd wanneer de huidige niet goed zijn. Dit doet ze door voorstellen voor nieuwe (striktere) wetgeving te doen aan de Galicische regering. Ja, je leest het goed, aan de Galicische regering. Iedere regio in Spanje heeft een eigen regering met eigen bevoegdheden onafhankelijk van de landelijke regering.
Daarnaast wordt er via milieu educatie een verandering bij mensen tot stand gebracht. Dat gebeurt op lokale schaal, in scholen, universiteiten of bij mensen thuis. Op deze manier laat Amigos da Terra aan de regering zien: ‘Kijk, het werkt wat wij voorstellen, dus het is zinvol om de wetgeving te wijzigen’.

• 14 September 2012 - 09:11

Esther:

Hoi Ingrid,

Je geeft erg 'educatieve' informatie. Leuk! Dan leer ik ook e.e.a. over het Spaanse milieubeleid. Vaak bereik je op kleine schaal meer dan op grote schaal.
    Ik hoop dat je het verder erg naar je zin hebt.

groetjes,
    Esther

• 14 September 2012 - 10:10

Maria:

Hallo Ingrid,

Aandachtspunt AFVAL is een belangrijke. Momenteel is er een reportageserie ( 5 afleveringen ) op de televisie over: De weg naar Santiago. Prachtig en ongerept is de natuurschoon in de omgeving van de Camino. Houden zo en geef zwerfafval geen kans!!!!!

groetjes Maria

• 14 September 2012 - 12:56