Mijn eerste werkdag - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Mijn eerste werkdag - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Mijn eerste werkdag

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

03 September 2012 | Spanje, Ourense

Met de auto naar het werk, wat een luxe! De vriendin van Carla zet ons voor de deur af waarna ze naar haar eigen werk vertrekt. Gisteren het plakkaat ‘Amigos da Terra’ op het gebouw al gezien tijdens de interessante Spaanse rondleiding van Marcos. We nemen de trap, want met de lift is niet goed voor het milieu en een beetje beweging in de ochtend (10 uur) is een goed begin van de dag!

Ik word door Marcos met trompettergeluiden aangekondigd. Handen schudden en voorstellen. Alweer aardige en enthousiaste mensen! Gelijk een rondleiding over de grote verdieping langs de werkkamers, sanitaire voorzieningen, keuken, voorraadkast, kopieerruimte en een bibliotheek die tevens dienst doet als vergaderruimte. Op het kantoor in Ourense werken 4 mensen, 3 vrouwen (Analia, Raquel, Maria en 1 man (mentor, Angel). Met ons drieën als vrijwilligers zijn we dus met een club van 7.

Voor de vrijwilligers is er een eigen werkruimte met 3 computers. Ik heb toevallig de computer bij het raam. Dan kan ik zwaaien naar mijn collega die in een andere ruimte zit te werken. Ik installeer mezelf, eigen toetsenbord en muis erbij. Uitleg van Angel hoe je bij belangrijke documenten komt in Linux Ubundu. De rest van de ochtend ben ik bezig met uitvogelen hoe het muisklikprogramma van Linux werkt, welke (Spaanse) tekens waar zitten op mijn toetsenbord en of bepaalde sneltoetsen het doen. Knippen en plakken om de plaats van de speciale tekens op mijn toetsenbord te markeren. Er zal vast een makkelijkere manier zijn om dit te wijzigen, maar ik heb geen zin om het uit te zoeken. Knippen en plakken op je eerste werkdag is immers ook een leuke bezigheid! In het kader van rustig beginnen is dit ideaal. ;-)

Pauze in een café dat biologische producten serveert. Gezellig met zijn allen rond een tafel achterin. Ik zit naast een vrouwelijke collega die goed Engels spreekt en waarmee ik waarschijnlijk ga samenwerken aan projecten met als thema ‘Climate Change’ en ‘Waste’. Er wordt gevraagd op welk gebied mijn zendorganisatie werkt. Helaas weet ik het niet precies en moet ik het antwoord schuldig blijven. Sorry Corné! Op de vraag waarom ik heb gekozen voor Spanje is mijn antwoord ‘Spaans is een wereldtaal, dus dat is altijd handig’. Waarom Amigos da Terra? ‘Ik vind het leuk dat Amigos da Terra aan verschillende thema’s op het gebied van milieu werkt’. De collega’s willen weten of ik al een beetje Spaans spreek. Ik krijg complimenten dat ik veel begrijp met alleen een cursus van 5 weken. ‘Ik luister goed’ is mijn reactie. Carla maakte gisteren dezelfde opmerking. Het is natuurlijk erg vleiend als mensen je al gelijk complimenten maken. Hopelijk kan ik hun verwachtingen qua vooruitgang in het leren van de taal waarmaken!

Rond half 3 s’ middags gaan Marcos, Carla en ik thuis eten. Even slapen en dan weer de warme middag in. Het is meer dan 30 graden. Carla vertelde me dat de stad Ourense in een dal ligt en dat dit waarschijnlijk de reden is dat de warme lucht er blijft hangen. Goed dat ik niet alleen winterkleding bij me heb!

De rest van de dag vermaak ik me met het proberen te begrijpen van de Galicische informatie over projecten van Amigos da Terra. Rond 7 uur naar huis. Morgen met zijn drieën met de auto naar As Corcerizas, het educatieve centrum van Amigos da Terra, gelegen in de bergen op 50 kilometer van Ourense. Een waslijst aan klussen die gedaan moeten worden. Later in de week met collega’s een bezoek brengen aan een proeftuin waar zaden van allerlei eetbare producten worden gekweekt. Het ontmoeten van mijn leraar Spaans staat ook nog op het programma.

De eerste werkdag was er een vol variatie. Ik ben reuze benieuwd naar wat de rest van de week gaat brengen!

P.S. Ondanks onbeperkte toegang tot internet pas ik de frequentie van het posten van de reisverhalen aan aan mijn lichamelijke gesteldheid. Ik kan me voorstellen dat ik na een dag of aantal dagen computerwerk geen energie meer heb om weer een tijd achter de computer te kruipen. Ik heb plezier in het schrijven van een verhaal, maar het kost veel tijd voor het af is.

P.P.S. Het kan zijn dat ik later gemaakte foto’s toevoeg aan een eerder gepost verhaal, omdat ik vind dat ze bij het betreffende verhaal passen. Daarom het verzoek regelmatig eens door het fotoalbum te bladeren om te kijken of er iets nieuws is toegevoegd.

  • 03 September 2012 - 22:43

    Oskar:

    Klinkt goed. Leuk dat je ook met Ubuntu gaat werken. Helaas werkt mn muisklikprogje alleen onder windows en is het ook niet makkelijk te poorten (had ik maar Java moet gebruiken :() Maar zo te horen heb je al een alternatief gevonden. Doe het inderdaad rustig aan met typen. Je schare volgers blijft je wel trouw hoor. ;) Veel plezier de rest van de week!

  • 04 September 2012 - 08:42

    Jolien:

    Het klinkt allemaal heel positief, en dat je al aardig op je gemak bent! Ga zo door! Veel plezier met alles!

  • 04 September 2012 - 09:35

    Marian Van Zon:

    Ik sluit me aan bij Oskars opmerking. We blijven je echt wel volgen hoor, maar pas idd goed op jezelf met al het computerwerk.

    Lieve groet vanuit Nederland (waar nu ook de zon schijnt!).

  • 04 September 2012 - 12:27

    Maria:

    Je wordt goed op sleeptouw meegenomen en dat zal je een gevoel van welkom geven. In de eerste dagen heb je al zoveel nieuwe indrukken opgedaan en verhalen gehoord in een totale vreemde omgeving. Erg leuk te weten dat het je goed gaat maar neem zeker de tijd voor jezelf. Aan ons denk je wel en wij volgen jou :). Ik word al blij van een korte samenvatting zo nu en dan. Een zonnegroet uit Hengelo

  • 04 September 2012 - 22:00

    Sheila:

    He lieverd,

    Eindelijk heb ik me aangemeld (ik: spuit 11)...en net al je berichten gelezen.
    Zie dat je het super hebt en dat het zaterdag allemaal goed is gegaan...;-)
    Ik heb nu al zin om een keer langs te komen om al die briefjes in je huis te lezen, dat bier op je terras op te drinken en tot diep in de nacht te gaan stappen!
    Nou, geniet ervan en mocht je het even niet zien zitten, installeer skype en bel me.

    X

  • 10 September 2012 - 12:26

    Corné:

    Hhhahahah....het is je vergeven, Ingrid ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 31257

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: