¿Hablas español? - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Ingrid - WaarBenJij.nu ¿Hablas español? - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Ingrid - WaarBenJij.nu

¿Hablas español?

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

24 Juli 2012 | Nederland, Rotterdam

Spreek je Spaans?

Ik begin het langzaamaan te leren!

Na een studiemiddag bij mijn oom waar ik handige tips kreeg zoals “oefen de uitspraak en herhaal dat”, “leer de klemtoonregels uit je hoofd” en “Wanneer je niet weet hoe je de vervoeging zegt als je een brood moet bestellen bij de bakker kun je ook iets anders zeggen”. In plaats van ¿Tiene un pan? (Heeft u een brood?) zeg je dan ¿Hay un pan (Is er brood?). Dat klinkt natuurlijk niet zo lekker, maar die bakker weet wel wat je bedoelt!

Het oefenen van de uitspraak doe ik met mijn Colombiaanse Skype vriendin. We spreken elkaar gemiddeld 3x per week een uur of 2 uur. Sommige letters vind ik nogal lastig. Ik maak steeds dezelfde fouten, maar hopelijk leer ik het uiteindelijk wel door het veel te oefenen! Ik voel me gelukkig niet verlegen om iets fout uit te spreken, dat scheelt in ieder geval.
Sinds vorige week ben ik begonnen met de beginnerscursus Spaans. We zijn met 8 studenten, variërend in leeftijd en motivatie om de taal te willen leren. We oefenen ook hier veel uitspraak. Het nakijken van het huiswerk gebeurt doordat we om de beurt een zin moeten voorlezen en vertalen. Qua grammatica leer ik ook behoorlijk bij. Deze week moet ik bijvoorbeeld de meest gebruikte werkwoorden in de tegenwoordige tijd leren. Dit zijn ‘zijn/komen uit’, ‘hebben’ en ‘gaan’. Nu weet ik al vaak de ik-vorm, omdat ik in mijn gesprekken met de Colombiaanse via Skype vaak vertel wat ik die dag gedaan heb. Dit doe ik trouwens wel in de tegenwoordige tijd, want de verleden tijd ken ik nog niet. Beetje raar misschien, maar ja ik kan niet alles tegelijk leren.
We behandelden gisteren een aantal wederkerige werkwoorden met hun eigen vervoeging. Een goed voorbeeld hiervan is ‘zich wassen’, maar ook ‘heten’. Het maken van zinnen en het stellen van vragen wordt door de kennis van grammatica, zinsbouw en woordenschat steeds makkelijker en dat is erg leuk! Stiekem ben ik al een beetje trots op mijn vooruitgang!
Mailtjes in het Spaans naar mijn toekomstige huisgenote en mentor van het project helpen mij ook om het schrijven in het Spaans te oefenen.

Naast het leren van Spaans ben ik gemiddeld 3 à 4 dagen per week aan het werk. Mijn agenda staat naast verplichtingen ook vol met leuke activiteiten. Ik maak afspraken met vriendinnen, bezoek (schoon)familie en ga met Oskar nog een weekendje weg naar Ameland! Gezellig druk dus, ik verveel me in de aanloop naar mijn Spanje avontuur absoluut niet!

p.s. Zoals jullie misschien op is gevallen, heb ik me vergist in de Spaanse vervoeging in de titel van het verslag. Dat heb ik gauw maar even veranderd!

  • 31 Juli 2012 - 19:37

    Marian:

    Je vergissing in de titel heb ik zeker niet opgemerkt, want ik weet helemaal niets van Spaans.
    Veel succes met het leren van de taal, ik volg met interesse je vorderingen. Leuk, dit blog!

  • 04 Augustus 2012 - 22:41

    Suus:

    zusje!!
    Zo leuk hoe je je voorbereidingen en bezigheden naar je project/ "avontuur" schrijft, zo enthousiast!
    Ik lees met bewondering je verhalen..

    Tot volgend weekend, dan gaan we er nog een leuk gezellig weekend samen van maken met de familie!!

    X kus liefs Suus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 31262

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: