Naar school - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Naar school - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Naar school

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

19 Januari 2013 | Spanje, Ourense

Ik voelde me een klein kind die voor de allereerste keer naar school gaat, zo blij was ik! Deze week heb ik voor het eerst Spaanse les op een school te gevolgd samen met Florence. De school ligt in een andere wijk van Ourense. Dus dat betekent dat we iedere dag nog 15 minuten heen en terug moeten lopen, maar ach dat vind ik prima. Blijkbaar heeft mijn gesprek met Maria over het gebrek aan vooruitgang in het leren van het Spaans effect gehad.

Ik heb gewoon geen geluk gehad met de leraressen. In 4 maanden tijd heb ik 5 verschillende mensen gehad. De een had maar tijd voor enkele keren les, terwijl een ander wat meer tijd had, maar ook niet regelmatig. Ik weet ook wel dat deze mensen dit vrijwillig doen, maar op deze manier heb ik geen vooruitgang. Daar komt nog bij dat de werkzaamheden achter de computer geen ruimte laten om Spaans te spreken. Het is iets anders als je continu in gesprek moet gaan met een ander omdat je werkzaamheden dat vereisen. Dat had Maria bij haar EVS: ze gaf in Frankrijk les in een botanische tuin aan verschillende groepen. Op den duur wist ik zelf ook niet meer hoe ik dan het beste nieuwe dingen kon leren. Het helpt ook niet dat mensen die ik spreek steeds andere boodschappen uitzenden over mijn niveau van het Spaans. De een roept: goh wat spreek je goed Spaans (terwijl ik net 2 zinnen heb gezegd...), terwijl een ander die mij langer kent zegt: je spreekt het maar een beetje. Als ik dan ook nog een beetje lui begin te worden door gebrek aan structuur, draagt dat ook niet bij aan mijn taalontwikkeling.

Natuurlijk weet ik ook wel dat een school niet helemaal ideaal is. Je hebt geen privéles op maat gericht naar je eigen vooruitgang, maar zit tussen buitenlanders met verschillende niveaus in de les. Maar in ieder geval heb ik nu wél structuur: van maandag t/m vrijdag 1 uur les.
Er was nog een beetje onduidelijkheid welk niveau ik zou gaan doen, want het was duidelijk dat Florence meer wist over de grammatica (goh logisch met een aantal jaren Spaanse les op de middelbare school) en dus waarschijnlijk een andere les zou volgen. De indeling is naar niveau 1 en 2. Naderhand kwam ik erachter dat deze indeling de wereldwijde(?) vertaling van niveau A1 en A2 is. Ik schaamde mij behoorlijk en was ook een beetje boos op mezelf toen ik dat hoorde. Dus dat is mijn vooruitgang in 4 maanden: van niveau A1.1. (in Nederland gevolgd) naar niveau A2. Als je weet dat er nog meer niveaus zijn: B1, B2 en hetzelfde voor C en D, dan tel maar uit mijn “vooruitgang”! Ik mis nog héél veel grammaticale kennis, werkwoorden en vocabulaire.

Maar ik ga er in ieder geval alles aan doen om in de komende 5 maanden wél meer vooruitgang te boeken met de Spaanse taal. Dat is immers 1 van de doelen die ik hier wil halen.

P.S. We hebben weer internet in huis, joepie! Nu niet allemaal tegelijk op Skype hahaha ;-) Momenteel heb ik geen stem, dus Skypen kan wel, maar dan beperk ik mij tot typen.

P.P.S. Van 28 januari t/m 2 februari heb ik mijn verplichte ‘mid-term training’ in.... Malaga!! Joepie, het is daar straks 15-20 graden. Heerlijk: zon, hele dagen Spaans spreken, andere vrijwilligers uit Galicië en andere delen van Spanje ontmoeten en weer nieuwe dingen leren.

  • 19 Januari 2013 - 13:37

    Ingrid:

    Hoi Ingrid

    heel goed dat je naar school gaat voor de taal lessen. Ik merk het aan de spaanse leerlingen hier, ze hebben het echt nodig.
    Oei hier is het nu overdag -3 , ik verlang naar de zomer!! Nou ja over een paar weken ga ik weer werken in zanzibar en daar is het wel heel heet en vochtig.

    Succes en geniet van al het nieuwe!

  • 19 Januari 2013 - 14:56

    Oskar:

    Tja, een taal leren gaat niet vanzelf. Het is toch niet zo heel slecht dat je na een half jaar op niveau 2 van 8 zit? Het komende half jaar komen daar vast nog wel een paar stappen bij. Beetje spaanse series / films kijken en af en toe wat woordenlijstjes stampen kan natuurlijk nooit kwaad. Succes met de lessen op school in ieder geval!

  • 19 Januari 2013 - 20:56

    Oskar (namens Ingrid):

    Helaas was de vreugde over een nieuwe internetverbinding van korte duur. Inmiddels is ook deze onbereikbaar. De hackers uit portugal doen hun best om snel een andere wifi verbinding in het appartementencomplex te kraken. Nog even geduld...

  • 19 Januari 2013 - 21:51

    Esther:

    Goed dat je nu echt les gaat krijgen. Dan is de vooruitgang zo merkbaar denk ik!!!! Geen stem? Nou, ik ben ook weer verkouden en aan het hoesten.... Die 15-20 graden in Malaga, ik ben jaloers. Tot later!!

  • 20 Januari 2013 - 22:23

    Marian (mams):

    Fijn dat je nu beter les gaat krijgen,en leuk dat je die training met andere vrijwilligers binnenkort hebt.
    Succes deze week. Gr. Mam

  • 21 Januari 2013 - 13:33

    Maria:

    Lekker enthousiast ben je en super gemotiveerd om vorderingen te maken. Zet hem op. Veel plezier in Malaga :)

  • 26 Januari 2013 - 17:20

    Suus:

    Zussie!!
    Ik denk dat je nu je meer structuur in je lessen spaans hebt, je vooruitgang geleidelijk aan gaat boeken!
    Helaas heb je niet geluk gehad met leraressen spaans, wat je zelf al schrijft!
    Ook vind ik dat je de lat voor jezelf te hoog legt mbt de beperkte woordenschat die je hebt.
    Vergelijk jezelf maar eens met een asielzoeker die in Nederland de taal van vooraf aan moet leren om hier te integreren in de samenleving. Dat vergt immers ook jaren, voordat jet grammaticaal een beetje erop lijkt! Dus Ingrid wees trots op jezelf dat je dit al bereikt hebt!
    Ik had gehoord dat je helaas niet naar Malaga zelf toe gaat, maar ene klein plaatsje in de buurt! Jammer zeg! Dan had ik wat al wat leuke weetjes over deze plaats gehad ;) (lees: vakantie adresje misschien dit jaar hihi)

    Liefs en tot over 8 weken! Time flies when you're have fun! xx kus Suus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 31020

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: