Voorbereidingen - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Ingrid - WaarBenJij.nu Voorbereidingen - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Ingrid - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen

Door: ingridaventurera

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

20 Juni 2012 | Nederland, Rotterdam

“Succes met je voorbereidingen voor Spanje” werd de laatste tijd vaker tegen mij gezegd. Met welke voorbereidingen dacht ik eerst? Zoveel hoef ik nou ook weer niet te doen.

Sinds dat weet dat ik vanaf september in Spanje zit, ben ik begonnen met zelfstudie Spaans. Er zijn al aardig wat ongevraagde initiatieven losgekomen om mij hierbij te helpen: zo heb ik een beginnerscursus op cdrom van mijn zusje gekregen, Spaanse lesboeken en woordenboeken van een vriendin van mijn zusje te leen, een Wat en Hoe boekje die Oskar een keer op een vliegveld kocht, zelf een krant gekocht (nog niet veel in gelezen, nogal moeilijk en tijdrovend...) en de bibliotheek veelvuldig bezocht voor dvd’s en (kinder)boeken.

Ik heb niet alleen taalboeken, maar ook boeken over Spanje geleend om te lezen.
Ik ga naar het noord-westen, naar het geografische gebied Galicië. Het is handig om alvast een beetje te lezen over kenmerken en gebruiken die horen bij deze streek. In dit gebied spreekt men naast Castiliaans (algemeen Spaans) en Galicisch of Galego. Dit is een van de 5 officieel erkende talen in Spanje. Andere talen zijn Catalaans, Baskisch, Galicisch en Aranees.

Naast zelfstudie heb ik al verschillende pogingen ondernomen om mensen te zoeken om het spreken van het Spaans te kunnen oefenen. Ik had een keer een advertentie in de supermarkt opgehangen, maar toen bleek dat die lerares €15,- per uur vroeg, heb ik het toch maar afgewimpeld. Een andere keer kwam ik hier in de buurt 2 moeders met hun kinderen tegen die Spaans met elkaar bleken te spreken. Ik heb die vrouwen helaas niet meer gezien, maar ik weet waar een van hen woont, mocht ik behoefte hebben aan een gesprekspartner. Momenteel heb ik al een nieuwe manier om ‘live’ te oefenen gevonden:
Via een organisatie die een student uit Wageningen mij tipte, heb ik een Spaans sprekende student gevonden om via Skype mee te communiceren. Ze komt wel uit Colombia, maar voor de uitspraak van woorden en zinnen maakt dat (denk ik) niet zoveel uit. Ik heb in ieder geval weer genoeg leermomenten! In ruil voor mijn Spaanse les, wil zij haar Engelse uitspraak verbeteren. Handige oplossing voor beiden op deze manier!

Mijn plan is nog om in de zomervakantie een beginnerscursus te gaan volgen. Ik heb me er al voor aangemeld, maar de vraag is nog even of er genoeg medecursisten zullen zijn zodat de cursus doorgaat. Ik ben niet verplicht om een cursus te gaan volgen, want ik krijg ook les daar (het leren van de taal van het betreffende land is onderdeel van het vrijwilligerswerk) maar het lijkt me een prima aanvulling op mijn CV om ook een officiële cursus te doen.

Het vliegticket is ook al geboekt door de Nederlandse organisatie die mij begeleidt tijdens de voorbereidingen en het verblijf in Spanje. Op zaterdag 1 september vertrekt mijn vlucht naar Madrid, vanwaar ik overstap naar een vlucht die me tot de luchthaven van Vigo brengt.
Hoe de reis dan verder gaat, heb ik nog niet helemaal helder.
Ik heb een aantal websites van bus en treinen per email ontvangen van de Spaanse organisatie waar ik ga werken, maar ik ben er nog niet uit waar in Vigo die bus en trein vertrekken die mij naar Ourense, mijn nieuwe woonplaats zal moeten brengen. Dus dat wordt nog even zelf uitzoeken! Mocht ik er dan echt niet uitkomen, roep ik de hulp in van mijn gastorganisatie.
Voor de heenreis naar Schiphol moet ik trouwens met de trein. Dus helaas, geen Oskar die mij met zijn eigen auto naar Schiphol brengt, maar de NS die ons mag brengen. Alleen het reizen met openbaar vervoer wordt vergoed via het Europese programma “Youth in Action”. Via “Youth in Action” word ik met behulp van een Nederlandse zendorganisatie (in mijn geval is dit Lava Legato) uitgezonden naar Spanje.

  • 22 Juni 2012 - 19:59

    Kyra:

    Hoi Ingrid,

    September klinkt nog ver, maar ik zie dat het nog maar 71 dagen zijn voordat je vertrekt! Spannend hoor. Veel plezier met de voorbereidingen.

    Groetjes,
    Remco, Kyra en Sam

  • 24 Juni 2012 - 18:52

    Ans En Hans:

    hoi ingrid. veel succes met alle voorbereidingen voor het spaans avontuur en met het leren van de spaanse taal. groetjes van tante ans en ome hans.

  • 30 Juni 2012 - 18:03

    Marian :

    Leuk om zo te lezen over je voorbereidingen. Net of ik kan meekijken..

    Mooi dat je deze mogelijkheid krijgt, en aangaat. Wat een avontuur!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 31266

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: