Afrikaans etentje - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Afrikaans etentje - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Afrikaans etentje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

08 Februari 2013 | Spanje, Ourense

Deze week hebben we het nieuwe lokaal in gebruik genomen. Het is nog even wennen door een aantal technische probleempjes en we hebben nog wat spullen geordend deze week, maar nu kunnen we eindelijk zeggen: we zijn verhuisd!
Om dit te vieren gingen we gisteravond met zijn allen uit eten. Maria had een Senegalees restaurant gevonden in het 3 verdiepingen tellende winkelcomplex waar Amigos da Terra nu gehuisvest is.

Het restaurant is pas een maand open en dat was aan alles te merken tijdens ons bezoek. De serveerster had bijvoorbeeld geen menukaart, maar noemde op uit welke 2 schotels er gekozen kon worden. We moesten 1,5 uur wachten, terwijl we allemaal behoorlijke honger hadden. Volgens ons stond de vrouw in haar eentje in het keukentje voor ons 8en te koken. Maar het kan ook zijn dat lang wachten Afrikaans gebruik is natuurlijk.

Er werd heel veel gelachen aan tafel. Ik vond het persoonlijk erg fijn om de collega’s eens in een andere, informele setting te zien en spreken. Ik merkte dat ik hierdoor zelf ook meer open was. We vergeleken zaken in de verschillende landen die vertegenwoordigd waren. Bijvoorbeeld: een typische zin met dezelfde beginletters. Ik had ‘de kat krabt de krullen van de trap’ gekozen. Volgens mij was de ‘Liesje leerde Lotje lopen langs de lange lindelaan...’ een betere, alleen wist ik daar niet meer de volledige zin van.
Een stukje Spaanse cultuur waar ik steeds tegenaan loop, kwam ook ter sprake: het aan de lopende band grapjes (=broma) maken. Herkennen wanneer iemand een grapje maakt ben ik niet goed in, maar als dat heel vaak wordt gedaan al helemaal niet. Ik heb geloof ik gewoon de gevoelsantenne voor humor niet.

Toen het eten eindelijk op tafel kwam, was dat het wachten waard: wat een groot bord vol met heerlijk vlees met rijst of friet en salade! Er kwam zelfs nog meer vlees op tafel, volgens mij dachten ze dat we nog niet genoeg hadden… Of zou dat ook Afrikaans gebruik zijn?
De eigenaar kwam nog aan onze tafel trots vertellen over zijn nieuwe zaak. Hij bood ons 2 typische niet alcoholische drankjes aan die enorm lekker waren. De ene heel zoet (een of andere bloem), terwijl de ander een frisse en scherpe smaak had (ginger). Ik zou er zo een hele fles van leeg kunnen drinken haha… Volgende keer eens vragen of ze die drank ook verkopen. Als nagerecht kregen we typische Senegalse yoghurt met muesli. Leuk detail: later werd verteld dat de yoghurt Duits was. Ondanks dat ik bijna mijn hele bord op had, lepelde ik het toetje heel gauw naar binnen. Sjonge wat was dat lekker! Daarna werd er natuurlijk een grapje van gemaakt dat ik het toetje zo snel op had en werden mij nog 2 bakjes yoghurt aangeboden van de anderen die niets meer hoefden. Weten ze nu op het werk tenminste ook dat ik zo van toetjes hou. :-) (Noot: ik heb echt geen 3 bakjes leeggegeten hoor, maar anderhalf :P)

Na het eten gingen we met zijn 5en (Edu, Markus, Florence, Cesare en ik) nog even een drankje drinken in een bar met wereldmuziek. En nu weet ik: ik heb een nieuwe locatie gevonden om uit te gaan! Wat een fijne sfeer had die bar!

Ik heb erg genoten van deze avond. Zo'n verhuizing zou er vaker moeten zijn.... (grapje natuurlijk!)

P.S. Enkele foto's van mijn mid term training heb ik toegevoegd. Later volgen er misschien nog meer.

  • 08 Februari 2013 - 17:26

    Heger:

    Klinkt goed zo'n etentje met collega's! En daarna ook nog een leuke bar vinden om vaker naar terug te gaan, helemaal leuk.

    Ik zou er bijna jaloers van worden, maar ik geniet enorm van mijn vrijwilligerswerk bij slachtofferhulp. Zoals je in je reisverslag 'wakker' al beschrijft kun je pas echt genieten als je iets met je hart doet. Je hebt helemaal gelijk. Geniet van je avonturen in Spanje en ik geniet o.a. via deze weg met je mee.

  • 08 Februari 2013 - 18:48

    Marian:

    Klinkt goed - en lekker!

  • 08 Februari 2013 - 23:44

    Oskar:

    Grappig, de senegalees. Daar had ik nog niet eerder van gehoord. Ze hebben je vast zo'n sappige zebra of antilope van de savanne voorgezet. Ik ga morgen ook eens zo'n typisch Senegalees toetje proberen. Lijkt me heerlijk!

  • 09 Februari 2013 - 06:22

    Esther:

    Ha Ingrid,

    Leuk dat je zo genoten hebt! Het is goed collega's op een amdere manier te leren kennen. En fijn dat de verhuizing achter de rug is.

    Liefs, Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 30992

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: