Wakker - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu Wakker - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Ingrid - WaarBenJij.nu

Wakker

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

26 Januari 2013 | Spanje, Ourense

Al tijdens mijn hele verblijf hier denk ik zo nu en dan na waarom ik zo geniet van het in Spanje zijn. Ik praat hierover met mensen hier en in Nederland. Ik geloof dat ik vandaag de goede omschrijving van het antwoord heb gevonden toen ik bij toeval op een blog terecht kwam van een zeer wijze 19 jarige meid. Met verwijzing naar haar blog (zie renatek.waarbenjij.nu) zet ik hier neer wat zij schreef en wat ik herkende:
“Ik kan teruggaan naar Nederland, simpel werk doen, relatief veel geld verdienen, ontspannen en leuke dingen doen, et cetera. Het zal de makkelijkste weg, maar niet mijn droom zijn. In mijn hart ben ik een reiziger die liever een koffer vol levenservaring en een platte broekzak heeft, dan een broekzak vol geld en een lege koffer.”

Ik omschrijf het zelf als ‘wakker zijn’. Alsof ik intenser leef en meer geniet als ik reis. Ik heb gemerkt hoe chaotisch ik van nature ben, maar hoe dat in dit land met deze cultuur niet erg is. Hoe dit chaotische juist wel bij me past, iedere dag nieuwe ervaringen, meegaan met de stroom van wat er zich voordoet in het leven. Het levert me veel meer op dan proberen alles te ‘bedenken’ en regelen. Dat is ook gewoon veel leuker!

Voordat ik naar Spanje ging heb ik een jaar met verschillende banen gehad. En nu ik daar zo op terugkijk, denk ik dat ik het niet verkeerd was. Het was wel een jaar waarin ik veel verschillende mensen heb ontmoet en interessante gesprekken heb gevoerd. Natuurlijk ook met dieptepunten, frustraties als ik thuis zat en moest zoeken naar manieren om de dag zinvol te besteden (hoe herkenbaar in de huidige crisis). Maar het heeft me wel iets belangrijks geleerd: het maakt eigenlijk niet eens zo heel veel uit wat ik doe, als ik het maar met mijn hart doe. Ik hoef niet veel geld te verdienen, maar wil wel steeds nieuwe ervaringen. Dat vind ik 100x zo belangrijk dan een mooi sluitend CV hebben op Linkedin. Dat heb ik immers niet en eerlijk gezegd past veranderen beter bij mij.

Ik heb ontdekt wat ik eerder niet onder woorden kon brengen, maar wat ik voor mezelf erg belangrijk vind: de drive om ‘wakker’ te blijven in het leven.
Ik wil echter niet zo extreem zijn als de schrijfster van het citaat hierboven. Ik weet ook wel dat Oskar, familie en vrienden in Nederland mij graag weer terug zien. Ik zal ook weer naar Nederland teruggaan. Fijne mensen om je heen is belangrijk en dat merk je des te meer als je ver weg. Maar ik wil met een vertrouwde thuisbasis toch toegeven aan die behoefte om nieuwe avonturen aan te gaan, groot of klein. Dingen doen, groot of klein. Veranderen is niet verkeerd vind ik, als ik het steeds maar doe met de keuze van mijn hart. Ik mag misschien klinken als een dromer, maar wat is daar verkeerd aan?

Dit blog zal zeker reacties uitlokken. Daar ben ik mij van bewust en wil ik niet voor weglopen. Graag ga ik erover in gesprek, maar wel pas als ik terug ben van Mollina. :-)

(Mollina klinkt minder spannend, maar ik had me vergist: ik ga niet naar Malaga, maar een kleine plaats in de omgeving. Is vast ook erg interessant, het gaat mij niet erom dat ik op een afvink lijst een vinkje kan zetten bij 'Malaga, gedaan!' maar meer dat ik geniet van alles wat deze kleine plaats mij gaat brengen en welke mensen ik ga ontmoeten.
Dat viel mij laatst op: Florence is bezig met bezienswaardigheden opzoeken die ze tijdens haar verblijf hier graag wil zien. Dat heb ik dus totaal niet, ik wil wel toeristische dingen zien, maar als ik ze niet zie dan is het ook goed. Misschien geef ik daar nog wel meer de voorkeur aan. Is weer de behoefte te kijken wat de dag brengt in plaats van alles te plannen.)

  • 26 Januari 2013 - 19:39

    Marian :

    Mooi blog. En ik kan het alleen maar mooi vinden, en toejuichen, dat je op jouw leeftijd dit soort uitdagingen aangaat, en steeds meer jezelf leert kennen en wat jij echt belangrijk vindt in het leven. Dus van mij geen kritiek of afkeuring, alleen maar respect en een groot compliment dat je in beweging bent in jouw leven.

    Liefs, Marian

  • 26 Januari 2013 - 20:15

    Manon:

    Wat een mooi relaas! Ik kan een heleboel bedenken dat ik nu zou kunnen typen, maar ik laat het even hierbij: YOU GO GIRL!!!!!!!!!!

  • 27 Januari 2013 - 14:00

    Renate Klijnstra:

    Hey Ingrid.
    Jij bent mijn cadeautje van de dag. Ondanks dat ik heel ziek ben vandaag, wilde ik toch even mijn mails checken en kwam ik je reactie tegen.
    Ik herken het wel wat je zegt, misschien omdat het gedeeltelijk mijn eigen woorden zijn haha.
    Terwijl ik reis voel ik me in een helikopter zitten. Een helikopter die over mijn Nederlandse leven vliegt en alles overziet. Mijn baantjes waren ook niet verkeerd, maar nu ik weet hoeveel waardering mijn huidige baan oplevert, zie ik in dat ik jarenlang iets heb gedaan wat ik niet leuk vond. Ondanks alle waardevolle gesprekken en liefdevolle collega's van toen.
    Reizen leert je de belangrijke dingen van het leven in te zien en brengt je met zoveel nieuwe dingen in aanraking!
    Is de Spaanse cultuur ook zo relaxed? Alles op z'n gemak?
    Dit is mijn e-mailadres: renatekelly@hotmail.com.

  • 29 Januari 2013 - 17:10

    A N Hil De:

    Ingrid, wat een diepzinnige update weer! Ik hoor het al; jij bent een heel andere Ingrid als je weer terug bent! ;] Mooi dat je tot deze nieuwe inzichten gekomen bent en optimaal geniet van je verblijf in Spanje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hartelijk welkom op mijn reispagina! Hier kun je lezen over mijn buitenland avontuur: ik ga 10 maanden vrijwilligerswerk doen in Ourense (noord-west Spanje) bij een organisatie die milieu educatie projecten voor kinderen, jongeren en volwassenen organiseert. Ik vind het leuk als je laat weten dat je hier bent komen kijken. Saludos! Ingrid

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 30990

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 26 November 2015

Wandelvakantie Portugal

01 September 2012 - 30 Juni 2013

Op avontuur in Spanje

Landen bezocht: